Melkprijs 1999: 73,54 gulden

24 mei 2000

Zuivelcoöperatie De Zeven Provinciën

Melkprijs 1999: 73,54 gulden

Het bestuur van Zuivelcoöperatie De Zeven Provinciën UA heeft de voorlopige melkprijs 1999 vastgesteld op 73,54 gulden (inclusief btw) per honderd kilogram melk.

Het gemiddelde vetgehalte van de melk in 1999 was 4,386 procent, het eiwitgehalte was 3,469 procent. Van de melkprijs van 73,54 is 69,01 gulden als gemiddeld voorschot uitbetaald. Dit betekent dat er nog een slot-

betaling volgt van 4,53 gulden (inclusief btw) per honderd kilogram melk. Dit komt overeen met 6,56 procent van het voorschotmelkgeld.

De melkprijs is berekend aan de hand van de ontwikkelingen van de gemiddeld uitbetaalde prijzen voor boerderijmelk bij vijf West-Europese zuivelondernemingen in 1999 ten opzichte van 1996.

De melkprijs voor 1999 van Friesland Coberco is nog niet geheel definitief. De definitieve melkprijs wordt vastgesteld zodra de vijf West-Europese zuivelondernemingen hun jaarcijfers officieel hebben gepubliceerd, maar uiterlijk 1 november a.s.

Toelichting berekening
Basis voor de berekening van de melkprijs 1999 is de melkprijs van Friesland Dairy Foods 1996. Deze bedroeg toen 70,80 gulden (exclusief btw) of 75,00 gulden (inclusief btw) per honderd kilogram melk. Omgerekend naar de huidige vet- en eiwitgehaltes bedraagt deze nu 69,94 gulden (exclusief btw) per honderd kilogram melk. De basis (ex-btw) wordt vermenigvuldigd met de gemiddelde procentuele verandering (index) van de geraamde uitbetaalde melkprijs in 1999 ten opzichte van 1996 (gecorrigeerd naar de gemiddelde vet- en eiwitgehaltes en -waarden 1999) van de zuivelondernemingen Belgomilk, Campina Melkunie, Humana Milchunion,
MD Foods en Nordmilch. Op grond van de huidige beschikbare gegevens bedraagt de index 99,26 procent. Dit leidt tot een voorlopige melkprijs 1999 van 73,54 gulden (inclusief btw) per honderd kilogram melk.