AMC en ROC Oost-Nederland delen Solberg-Verlindenprijs

Datum nieuwsfeit: 24-05-2000
Cito

AMC en ROC Oost-Nederland delen Solberg-Verlindenprijs

Artsen en verpleegkundigen beoordelen op houding naar patiënten

Persbericht 24 mei 2000

De projectgroep attitudebeoordeling van het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam en een projectgroep van het ROC Oost-Nederland in Hengelo en het Deltion College in Zwolle zijn de winnaars geworden van de Solberg-Verlindenprijs 2000. Het AMC beoordeelt studenten geneeskunde op hun beroepshouding. En ook het ROC Oost Nederland heeft een eenvoudige procedure ontwikkeld om de beroepshouding van verpleegkundigen in opleiding te beoordelen.

Aan de Solberg-Verlindenprijs is een geldbedrag van f 10.000,- verbonden De prijs wordt uitgereikt op donderdag 25 mei a.s. om 17.35 uur tijdens de ORD (Onderwijsresearchdagen) in zaal 1A35 van het Pieter de la Courtgebouw van de Universiteit van Leiden. De prijs zal worden uitgereikt door de heer A.J. Hermes, oud staatssecretaris van Onderwijs en Wetenschappen in de kabinetten Van Agt. Namens de projectgroep van het AMC zal prof. dr. J.C.J.M. de Haes de prijs in ontvangst nemen. Drs. W.M.J. Voorhorst en drs. M. van der Blij en mevrouw J. Groenendijk vertegenwoordigen het ROC Oost-Nederland en ook het Deltion College zal vertegenwoordigd zijn.
De Solberg-Verlindenprijs is vernoemd naar de in 1998 overleden oud-directeur van het Instituut voor Toetsontwikkeling (Cito), drs. J.W. Solberg en zijn echtgenote, mevrouw C.A.E.M Verlinden. De prijs wordt eens in de twee jaar uitgereikt aan personen of groepen personen die een verdienstelijke prestatie hebben verricht op een bepaald terrein van toetsing in het Nederlandse onderwijs. De prijs wordt dit jaar voor de derde maal uitgereikt. Elke keer wordt een ander thema gekozen. Dit keer ging het om het beoordelen van de beroepshouding.

Jury
De jury voor de Solberg-Verlindenprijs 2000 bestond uit voorzitter A.J. Hermes, onder meer oud staatssecretaris van Onderwijs in de kabinetten Van Agt, prof. dr. G. Lang, hoogleraar Individueel Toegepaste Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en drs. D. Riemers, directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Eindhoven en daarvoor directeur van de faculteit Gamma van de Fontys hogescholen.
Beoordeling beroepshouding
Beroepshouding omvat méér dan vakkennis en vaktechnische vaardigheden. Het gaat ook om handelen vanuit emoties en waarden. Een goede beroepshouding komt tot uiting in de wijze waarop een beroepsbeoefenaar in werksituaties zijn taken uitoefent ten opzichte van cliënten en collega's. De inzenders moesten onder meer duidelijk maken welke gedragsaspecten van de leerling of student zij belangrijk vinden, hoe de beroepshouding bij leerlingen of studenten beoordeeld wordt en hoe zwaar weegt de beoordeling van beroepshouding mee bij het al dan niet toekennen van het einddiploma.

ROC Oost-Nederland en Deltion College
De inzending van het ROC Oost-Nederland en Deltion College bevat een heldere en eenvoudige procedure voor het meten van beroepshouding in de opleiding tot verpleegkundige. De jury ziet het ontwerpen van de twee 'proeven van bekwaamheid' die leerlingen moeten afleggen als een echte vondst. Studenten krijgen de gelegenheid om op een zeker moment aan te tonen dat zij daadwerkelijk beschikken over een goede beroepshouding. De gehanteerde procedure zorgt ervoor dat de beoordelingssituaties voor de studenten voor een deel identiek zijn. Bovendien is de gehanteerde procedure in de praktijk goed uitvoerbaar en garandeert ze een zekere mate van objectiviteit.
AMC
De inzending van het deelprojectteam attitudebeoordeling van het AMC (Academisch Medisch Centrum) van Amsterdam bestond uit een duidelijke en volledige beschrijving van een goed uitgewerkte en heldere methode voor het beoordelen van de beroepshouding van aankomende medici. Volgens de jury heeft de inzender duidelijk gestreefd naar een goede dekking van de criteria waar een dergelijke methode aan moet voldoen. Bovendien wordt de nodige moeite gedaan om de objectiviteit van de methode te waarborgen. Door het hanteren van concrete gedragscategorieën wordt ervoor gezorgd dat de procedure ook direct gebonden is aan het praktisch handelen.

24-05-2000

E-mail: (info@cito.nl)