Brief VWS inzake GSM-masten en sportverenigingen

Datum nieuwsfeit: 24-05-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

Brief VWS inzake gsm-masten en sportverenigingen
Gemaakt: 31-5-2000 tijd: 15:50

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 mei 2000

Ter beantwoording van de vraag van het lid van uw Kamer de heer B. Middel ter zake van de verbetering van de financiële positie van sportverenigingen door het tegen betaling laten plaatsen van GSM-zendmasten op hun sportaccommodaties, heb ik mij laten informeren door de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, daar de ontwikkeling van het mobiele netwerk primair haar beleidsdomein regardeert.

Op grond van deze informatie kan ik u thans als volgt antwoorden.

In het reguliere overleg dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft met de huidige mobiele operators, is de suggestie van de heer B. Middel onderwerp van gesprek geweest. De mobiele operators voelen zich aangesproken door deze suggestie en staan hier in beginsel positief tegenover. Naast de accommodaties van het Betaald Voetbal zijn er op dit moment reeds enkele tientallen amateursportverenigingen die profijt ondervinden van huuropbrengsten uit het ter beschikking stellen van hun sportaccommodatie als antenne-opstelpunt voor mobiele telecommunicatie. Daar waar mogelijk zullen de mobiele operators zeker rekening houden met de mogelijkheid tot het opstellen van antennes op sportaccommodaties. Een wezenlijke beperking daarbij is dat veel sportcomplexen buiten de stads- en dorpskernen liggen, terwijl juist in de kernen de behoefte aan communicatie en dus antennes het grootst is. Op grond van het voorgaande spreek ik evenwel de verwachting uit dat in de nabije toekomst meer sportverenigingen daadwerkelijk van deze situatie zouden kunnen profiteren.

Een afschrift van deze brief zal ik doen toekomen aan NOC*NSF en de VNG.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,