Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

BMW Group start e-commerce activiteiten

Datum nieuwsfeit: 24-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Vindplaats 2
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

BMW Group start e-commerce activiteiten 24-5-00 9:40:00. BMW Group start een wereldwijde e-commerce toepassing: volgend jaar is de virtuele showroom 24 uur per dag geopend.

De e-commerce toepassing van BMW is een systeem van modules waarmee iedereen zich via internet gemakkelijk kan oriënteren en informeren over producten van BMW Group. Wie geïnteresseerd is in een BMW automobiel of motorfiets en straks in de nieuwe MINI kan zich achter de eigen pc optimaal voorbereiden op een aankoop.

BMW start per 1 juli 2000 met e-commerce als pilot project in Frankrijk en Zuid-Afrika waarna andere landen direct van deze ervaring kunnen profiteren. Naar verwachting wordt e-commerce medio 2001 geïntegreerd in de nationale webpaginas van Nederland, België, Duitsland, Engeland, Italië, Oostenrijk, Zweden, Zwitserland, Spanje, Japan en de Verenigde Staten. Uitgangspunt bij de ontwikkeling van deze mondiale aanpak is verregaande standaardisering.

In Duitsland zal BMW in 2001 de al bestaande on-line pre-sales toepassingen uitbreiden met internationale modules. De zogenoemde Car Configurator, waarmee iedereen van achter zijn pc zijn droomauto tot in de kleinste details kan samenstellen, is daarvan een goed voorbeeld.

E-commerce bij BMW biedt iedereen de mogelijkheid zich in detail op de aanschaf van een auto of een motorfiets voor te bereiden. Zes geïntegreerde, goed op elkaar aansluitende functies zijn daarbij behulpzaam:

* Car Configurator

* Dealer Locator

* Aanvragen van een proefrit

* Inruilwaarde indicatie

* Offerte aanvraag

* Documentatie aanvraag

In de eerste fase van de besluitvorming wordt tijdens de openingsuren van het BMW dealerbedrijf veel getelefoneerd en persoonlijk besproken, uitgezocht en geadviseerd. Dat kan binnenkort anders en vooral efficiënter: klanten en geïnteresseerden kunnen dan thuis of op het werk vanachter hun pc de wereld van BMW binnensurfen. Vrijwel alles wat men in verband met een eventuele aankoop maar wil weten, kan per muisklik worden opgevraagd.

Een bezoek aan de virtuele showroom is beslist niet bedoeld als vervanging voor een goed gesprek in het BMW dealerbedrijf, maar meer voor geïnteresseerden die zich ook buiten de openingstijden van het dealerbedrijf adequaat willen informeren.

Met de Car Configurator kan de klant of geïnteresseerde zijn toekomstige BMW geheel naar eigen smaak, voorkeur en behoefte samenstellen: carrosserie, motorisering, kleur, interieur en opties, alles is variabel. En de bijbehorende consumentenprijzen zijn direct af te lezen.
Binnenkort controleert de Car Configurator bovendien of de wensen van een klant ook praktisch uitvoerbaar zijn. Dat is nodig omdat sommige opties nu eenmaal niet in één auto zijn te combineren. Park Distance Control gaat bijvoorbeeld niet samen met een trekhaak. Zorgvuldig geconfigureerde automobielen kan de klant printen en opslaan om deze later eventueel nog verder op persoonlijke wensen toe te snijden.
De Dealer Locator, is een zoekmachine die de klant behulpzaam is bij het leggen van contact met de dealer van zijn voorkeur, bijvoorbeeld voor een proefrit of om concreet tot zaken te komen. De klant kan zijn eigen dealer definiëren, bijvoorbeeld op grond van zijn woon- of zijn werkadres.

Met het online aanvragen van een proefrit start de geïnteresseerde de dialoog en kiest een dealer. Vervolgens wordt deze dealer verzocht contact op te nemen met de klant inzake zijn wens om met een bepaald type BMW proef te rijden en daarvoor een afspraak te maken. In deze fase gaat de aanschaf van een bepaald product concrete vormen aannemen. En dan dient zich meteen de volgende vraag aan: hoeveel is mijn huidige auto waard? Via een link met onafhankelijke, in de actuele marktwaarde van gebruikte wagens gespecialiseerde organisaties krijgt men een eerste indicatie van de inruilwaarde.

Per online aanvraag wordt de BMW dealer eveneens via internet uitgenodigd om gedetailleerd offerte uit te brengen op basis van alle facetten van de gewenste transactie. De dealer krijgt daarvoor de beschikking over alle specificaties van het betreffende voertuig en de door de aanvrager gewenste wijze van betalen.
Het spreekt vanzelf dat de geïnteresseerde die online offerte aanvraagt ook kan beschikken over het gehele spectrum van conventionele, gedrukte verkoopdocumentatie, zoals kleur- en bekledingsstalen, Original BMW accessoire brochures, informatie over leasing en financiering etc.

Doel van het geheel is de vereenvoudiging van de besluitvorming die voorafgaat aan een koopbeslissing. Dat begint met een klant snel en trefzeker van alle informatie te voorzien die maar nodig is. Het gesprek met de BMW dealer kan dan een stuk vlotter verlopen. Dealers die bereid zijn hun klanten online te bedienen krijgen de beschikking over een webportal: een eigen internetpagina, waarop in één oogopslag alle online aanvragen van klanten te overzien zijn. Daarmee is een snelle afwikkeling te waarborgen, want daar draait het in e-commerce vooral om.

De oplossing is gerealiseerd met BMW dochteronderneming Softlab als hoofdaannemer in samenwerking met diverse gespecialiseerde partners waaronder bijvoorbeeld Kabel New Media. Om al vanaf het begin een oplossing te kunnen bieden die toepasbaar is in alle markten en zowel voor automobielen als voor motoren snel van de grond kan komen is gekozen voor een hoge mate van standaardisering. Dat betekent dat lokale aanpassingen vrijwel alleen aan de oppervlakte zullen plaatsvinden, terwijl alle onderliggende zakelijke voortgang en de daarvoor gebruikte technologieen en systemen verregaand gestandaardiseerd zullen zijn. Niet in de laatste plaats om toekomstige aanpassingen en uitbreidingen eenvoudig en snel te kunnen uitvoeren.

Onderzoek van J.D. Powers in de Verenigde Staten en Cars Online 1999 van Gemini Consulting voor Europa hebben aangetoond dat het over de gehele wereld juist de BMW rijders zijn die zich intensief met internet bezighouden en hooggespannen verwachtingen hebben van online aanbiedingen. Een voorbeeld: meer dan 40% van alle ondervraagde BMW rijders maakt al regelmatig gebruik van de mogelijkheden van het nieuwe medium. Met een bijzonder klantgerichte oplossing wil BMW inspelen op de onder haar klanten levende behoeften en verwachtingen. De volgende stap is de uitbreiding met onder meer financiële dienstverlening op maat en online afspraken met de werkplaatsreceptie.

Terug

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie