Joint venture tussen Ford en Getrag

Datum nieuwsfeit: 24-05-2000
AutoRai

Joint venture tussen Ford en Getrag 24-5-00 10:30:00. Ford en Getrag hebben een voorovereenkomst getekend om samen een 50:50 joint venture te vormen voor de bouw en fabricage van handgeschakelde transmissies in Europa.

De joint venture maakt deel uit van de onlangs aangekondigde herstructureringsplannen van Ford Europa. Het nieuwe bedrijf zal eigenaar worden van de bestaande handgeschakelde transmissie fabriek van Ford in Bordeaux-Frankrijk, Keulen-Duitsland en Halewood-Engeland. Manual Transmission Operations van het Ford Engineerings Centrum in Merkenich-Duitsland zal ook worden overdragen aan de joint venture. Alle huidige werknemers van de onderdelen die meegaan in de joint venture, kunnen medewerker van Ford blijven.

Naar verwachting zal de nieuwe joint venture in het vierde kwartaal van 2000 operationeel zijn. De afrondende gesprekken hierover zijn nog gaande. Het bedrijf zal verder gaan met de productie van de IB5, MT75, MTX75 en VXT75 transmissies, die momenteel worden gebruikt in alle Europese voertuigen van Ford.
Afhankelijk van overheidssteun, waarover wordt onderhandeld, zullen verdere investeringen worden gedaan voor de ontwikkeling en productie van nieuwe transmissies, zowel voor Ford als voor andere autofabrikanten.

De joint venture is een markant zakelijk voorstel voor Ford, zegt David Thurfield, president van Ford Europa. Samenwerken met een gerespecteerde partner biedt Ford een frisse kijk op de mogelijkheden van handgeschakelde transmissies, vooruitzicht op vooruitstrevende nieuwe producten en groeimogelijkheden door verkoop aan andere autofabrikanten.

Tobias Hagenmeyer, president en Chief Executive Officer van Getrag GmbH: De joint venture biedt Getrag een goede mogelijkheid om substantiel te groeien en een veelbetekende positie in de alsmaar groeiende automobielindustrie te verkrijgen, met behoud van onze onafhankelijkheid als mondiale autoleverancier. Met de joint venture volgen we onze doelstelling om gezamenlijk vooruitgang te boeken bij de ontwikkeling van vernieuwende transmissies.

Bij de drie Ford fabrieken voor handgeschakelde transmissies in Europa werken 3700 medewerkers. In 1999 werden er 1,72 miljoen versnellingsbakken geproduceerd.

Getrag is één van ´s werelds leidende bedrijven in het ontwikkelen en produceren van handgeschakelde transmissies en levert aan de meest belangrijke automobielfabrikanten. Getrag is opgericht in 1935 en telt 5000 medewerkers op elf verschillende locaties in Duitsland, India, Italië en de Verenigde Staten. Het hoofdkantoor van Getrag bevindt zich in Ludwigsburg, Duitsland.