FENIT en ICT Nederland over kabinetsbesluit ICT-arbeidsmarkt

Datum nieuwsfeit: 24-05-2000

FENIT en Vereniging ICT Nederland gematigd positief over kabinetsbesluit ICT-arbeidsmarkt

Woerden, 24 mei 2000

De brancheverenigingen FENIT (informatietechnologie) en de Vereniging ICT Nederland (telecommunicatie en kantoortechnologie) zijn gematigd positief over het kabinetsbesluit om 70 miljoen gulden beschikbaar te stellen voor het opheffen van het grote tekort aan ICT'ers. FENIT en V-ICTN zijn van mening dat hiermee een goede start kan worden gemaakt, maar dat voor een structurele oplossing meer geld nodig is.

Er bestaat reeds jaren een groot tekort aan gekwalificeerde ICT'ers in Nederland. Volgens recent onderzoek van FENIT bestaat er alleen al voor de IT-sector een tekort aan IT'ers van ruim 12.000. Voor alle automatiseringsfuncties, dus ook buiten de IT-branche, is dit tekort vele malen groter.

Afgelopen najaar heeft Minister Jorritsma van Economische Zaken de Task Force 'Werken aan ICT' ingesteld onder leiding van Ton Risseeuw. Deze Task Force heeft vervolgens een groot aantal voorstellen gedaan om deze tekorten terug te dringen.

Op basis van dit rapport is een aantal initiatieven ontstaan, waarbij onderwijsveld en bedrijfsleven intensief en enthousiast samenwerken. FENIT en V-ICTN constateren verheugd, dat onder meer het eigen initiatief samen met de stichting AXIS voor het inrichten van het ICT-punt krachtig door het kabinet wordt ondersteund. Dit ICT-punt zal de afstemming tussen de diverse 'Risseeuw' projecten op zich nemen. Bovendien zal het ICT-punt aandacht besteden aan de verbetering van het imago van ICT.

Ook andere projectplannen zijn door het kabinet positief beoordeeld. FENIT en V-ICTN vrezen echter dat de toegezegde financiële middelen voor de langere termijn onvoldoende zijn om alle ambities te kunnen realiseren. Dit geldt met name voor de projecten in het reguliere onderwijs.

Om de ambitie van Nederland om koploper te zijn op kennisgebied vorm te kunnen geven, zullen duidelijke (financiële) keuzen moeten worden gemaakt. FENIT en V-ICTN pleiten er daarom voor de financiële ruimte die ontstaat door de opbrengsten van de UMTS-veilingen te besteden aan ICT in het onderwijs en het verder opleiden van mensen met een goede ICT-kennis.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met drs. Machiel de Rooij (PR/communicatie).