Politiebericht Groningen

Datum nieuwsfeit: 24-05-2000

Politiebericht Groningen: Westerlee 24-05-2000 Onderzoek vervuiling sloot Westerlee afgerond Schade ruim 50.000 gulden

Woensdag 24 mei 2000

De politie in Winschoten heeft het onderzoek naar vervuiling met olie van een sloot en een riool in Westerlee die op Tweede Paasdag plaatsvond afgerond. De vervuiling is ontstaan door het gebruik van vaten olie die bedoeld waren voor een paasvuur bij de kruising Lagelaan en de 2e Garstelaan in Westerlee. Tien jongeren uit Westerlee in de leeftijd van 16 tot 26 jaar zijn over de vervuiling gehoord. Ook twee medewerkers van het bedrijf uit Westerlee waar de vaten afgewerkte olie vandaan kwamen zijn door de politie gehoord. Tegen alle betrokkenen wordt proces-verbaal opgemaakt.

Uit het onderzoek blijkt dat de jongeren de vaten met olie hebben gebruikt bij de paasbult die op 1e Paasdag in de brand werd gestoken. Tijdens het vreugdevuur is een vat omgetrapt waardoor een grote hoeveelheid olie, ongeveer 300 liter, in een naastgelegen sloot liep. De politie kwam de vervuiling op het spoor toen de jeugd een dag later de met olie vervuilde sloot dacht te kunnen op ruimen door er benzine over te gooien en dat aan te steken. Door de ontstane brand werd de brandweer en politie gewaarschuwd.

De gemeente Scheemda en het Waterschap Hunze en Aas hebben de vervuiling van de sloot en een daarmee in verbinding staand riool opgeruimd. De kosten bedragen ongeveer f 50.000 .-. Bekeken wordt of de schade op de vervuilers valt te verhalen.

Afdeling Communicatie: 0 50 - 5 995 010