BOVAG-klacht NMa convenant benzinemarkt

Bron: Persberichten
Datum: 24-5-2000

BOVAG-KLACHT NMA CONVENANT BENZINEMARKT

BOVAG heeft bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit een klacht ingediend tegen een convenant dat recentelijk over de benzinemarkt is gesloten. Partijen zijn de Nederlandse Staat, waaronder de ministeries van Economische Zaken, Financien en Verkeer en Waterstaat, zes grote oliemaatschappijen (verenigd in de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie) en de Vereniging Particuliere Rijkswegstations (VPR). Het convenant is gericht op een nieuwe inrichting van de benzinemarkt langs rijkswegen.
Dit heeft de voorzitter van de BOVAG afdeling Branchebehartiging Tankstations (BBT), Henk Voorburg, meegedeeld op de ledenvergadering van zijn organisatie op 24 mei 2000.

De wijze waarop en de partijen waarmee dit convenant is afgesloten zet volgens de BOVAG grote groepen pomphouders en exploitanten van stations buiten spel. Ondanks het feit dat BOVAG herhaaldelijk heeft aangedrongen om toegelaten te worden tot het overleg over het convenant, heeft dit in niet meer geresulteerd dan dat het Ministerie van Economische Zaken slechts een agendalidmaatschap van een werkgroep toegezegd. Daardoor blijft BOVAG verstoken van relevante informatie over dit overleg en kan zijn stem onvoldoende laten horen. BOVAG vraagt de NMa te onderzoeken of de zes marktpartijen, die wel aan het overleg deelnemen, op deze wijze misbruik maken of kunnen maken van hun economische marktpositie dan wel dat er sprake is van een onder de paraplu van de overheid tot stand gekomen verboden mededingingsafspraak, waardoor de belangen van de pomphouders kunnen worden genegeerd.

Saillant detail is dat bij het tot stand komen van het convenant de NMa een adviserende rol heeft gespeeld, terwijl de NMa toch een onafhankelijke controlerende taak heeft. Ook hierover wil BOVAG opheldering.