Kamervragen PvdA over grensconflict Ethiopie en Eritrea

Datum nieuwsfeit: 24-05-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag, 24 mei 2000

VRAGEN VAN DE LEDEN DIJKSMA EN KOENDERS (BEIDEN PVDA) AAN DE MINISTERS VOOR ONTWIKKELINGSSAMENWERKING EN VAN BUITENLANDSE ZAKEN

1. Kunt u aangeven op welke wijze de houding van Nederland jegens het grensconflict tussen Ethiopië en Eritrea bijdraagt aan een beëindiging van de oorlog?

2. In welke mate loopt het voedselprogramma vertraging op door toedoen van de grensoorlog en hoe denkt de minister deze vertraging te minimaliseren zodat de ernstige voedseltekorten als gevolg van extreme droogte kunnen worden beperkt?  (1)

3. Welke rol heeft u beiden op EU-niveau gespeeld bij het tot stand brengen van de missie van Speciale Vertegenwoordiger, de keuze van de heer Serri en de definiëring van zijn mandaat?

4. Zal deze missie van de heer Serri tot gevolg hebben dat de EU-landen zich inspannen om een actief, conflictbeheersend beleid ten opzichte van deze zinloze oorlog te ontwikkelen, hetgeen tot doel heeft het voorkomen van nog meer slachtoffers? Zo ja, hoe zou een dergelijk beleid vorm moeten krijgen?

5. Kunt u aangeven welk standpunt de Nederlandse regering inneemt inzake de twee conflicterende partijen?

(1) NRC Handelsblad, 13 mei 2000