Conferentie over vakbondswerk en Islam te Rotterdam

Datum nieuwsfeit: 24-05-2000
FNV en islam
Harrie Lindelauff - (harrie.lindelauff@fnv.nl)

De FNV en de Islamitische Universiteit Rotterdam organiseren woensdag 24 mei een speciale conferentie over vakbondswerk en Islam. Thema is wat vakbeweging en islamitische gemeenschap van elkaar kunnen leren.

Vakbondsmensen en vertegenwoordigers van islamitische organisaties onderzoeken de raakvlakken tussen de vakbeweging en de islamitische gemeenschap in Nederland. Ze praten onder meer over armoede, rechtvaardige inkomensverdeling, niet-christelijke feestdagen in het bedrijfsleven, arbeidsmoraal, de positie van de vrouw en het islamitisch onderwijs.

De FNV is een algemene vakcentrale voor werknemers van alle gezindten. Ze heeft nu al regelmatig overleg met christelijke kerkgenootschappen en humanistische organisaties. Met de islamitische gemeenschap wil de grootste vakcentrale een vergelijkbaar contact opbouwen. Naar schatting zijn ongeveer 700.000 inwoners van Nederland moslim.

Sprekers

De conferentie wordt geopend door FNV-voorzitter Lodewijk de Waal en geleid door Ahmed Aboutaleb, directeur van Forum. Een van de sprekers is de Pakistaan Karamat Ali. Hij is oprichter van PILER (Pakistan Institute of Labour Education and Research) en zet zich in voor bestrijding van kinderarbeid en een betere toekomst voor werkende kinderen.
Jongeren
In werkgroepen wordt onder meer gepraat over islam en burgerschap, de rol van de imam, islam en jongeren. Aan de workshop jongeren wordt deelgenomen door de wetenschappers die in samenwerking met De Volkskant uitgebreid onderzoek hebben gedaan onder Turkse, Marokkaanse en Nederlandse jongeren. Het gaat om Karen Phalet en Claudia van Lothringen van de universiteit van Utrecht.
IUR

De conferentie is een initiatief van de FNV en de www.iur.myweb.nl (Islamitische Universiteit Rotterdam) (IUR). De bijeenkomst maakt deel uit van een groter FNV-project. Vorig jaar organiseerde het www.fnv.nl/04wiezijnwij/nationaal/vakcentrale/levensbeschouwing/index.html (secretariaat Vakbeweging, Maatschappij en Levensbeschouwing) al een serie bijeenkomsten over de islam.
Snel aanmelden

De conferentie op woensdag 24 mei duurt van 10.00 tot 16.00 uur en vindt plaats in Rotterdam. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Hiervoor dient u zich met spoed aan te melden bij de FNV,(020) 58 16 534, (ivy.leeflang@fnv.nl)

18 mei 2000

Meer weten over de voordelen van het vakbondslidmaatschap? www.fnv.nl/04wiezijnwij/lidworden