Profielschets voor nieuwe burgemeester van Axel

Datum nieuwsfeit: 24-05-2000

Profielschets voor de burgemeester van Axel

:

* Bij de keuze tussen een mannelijke of vrouwelijke burgemeester zal de kwaliteit en het passen in de cultuur van de gemeente Axel voorop moeten staan.

* Respect en gevoel voor alle in de gemeente aanwezige levensbeschouwelijke overtuigingen zijn vereist.
* De leeftijd is niet relevant, maar een vervulling van twee ambtstermijnen zou mogelijk moeten zijn.

* Voor de politieke richting bestaat geen voorkeur.
Kenmerken en kwalitatieve eigenschappen:
* De burgemeester dient te beschikken over politiek-bestuurlijke kwaliteiten, bij voorkeur opgedaan bij de lokale overheid. Inzicht in de grote lijnen van het gemeentelijk beleid en de deskundigheid in het bewaken hiervan strekt tot aanbeveling.
* Naast de bekendheid van de plattelandssituatie is interesse in regionale ontwikkelingen in een grensgemeente vereist om op deze terreinen de aanwezige samenwerking vorm te geven en verder uit te breiden.

* De burgemeester moet zich doen kennen als een collegiaal bestuurder met samenbindend vermogen, die zich aanpast aan de open bestuurscultuur en organisatie van onze gemeente. Een zakelijke instelling met gevoel voor besturen op hoofdlijnen, zonder het gevoel voor menselijke verhoudingen en contacten te verliezen naar de gemeenschap als binnen het ambtelijk apparaat, dient hiermee samen te gaan.

* De burgemeester dient belang te hechten aan het onderhouden van een netwerk, zowel binnen de overheid als het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties om de belangen van de gemeente Axel goed te behartigen.

Inhoudelijke taken en aspecten:
* Van de burgemeester wordt verwacht dat naast de wettelijke taken ook andere bestuurlijke taken en beleidsportefeuilles worden vervuld.

* In Axel wordt een zakelijk beleid gevoerd, waarbij op een realistische manier wordt omgegaan met bestuurlijke zaken. Van de burgemeester wordt verwacht dat hij/zij zich kan vinden in deze stijl van besturen.

* De burgemeester dient te beschikken over een democratische bestuursstijl in de raad en het college en tevens het vermogen te hebben een rol te kunnen spelen in de coördinatie en afstemming tussen de verschillende portefeuilles alsmede tussen raad en het college.

* Nevenfuncties kunnen in overleg met de raad worden gecontinueerd of aanvaard. Voorop staat dat bij nevenfuncties ook een gemeenschappelijk belang gediend moet zijn en dat het geen afbreuk doet aan het functioneren als burgemeester.
* De burgemeester komt op voor de belangen van de gemeente en draagt het door het college en raad vastgestelde beleid herkenbaar uit.
* De burgemeester dient een representatieve rol te vervullen in het algemeen, doch zeker ook naar de bevolking toe. Daarbij is het in Axel gebruikelijk om open te staan voor een persoonlijke benadering van inwoners, alsmede rechtstreekse contacten met individuele en groepen burgers.