Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

ANBO: Publieksprijs beeldvorming over senioren

Datum nieuwsfeit: 25-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
www.seniorweb.nl/anbo/actuuel/persberichten.asp

Utrecht, 25 mei 2000
'De VoorBEELDing'
Publieksprijs beeldvorming over senioren; bepaal zelf de winnaar!
Mensen en media anders bekeken, de meest opvallende bijdrage aan de beeldvorming over ouderen. Onder dit motto hebben de ANBO, de bond voor vijftig-plussers, het AVRO radio- programma De tijd van je Leven en het Nationaal Comité Dag van de Ouderen een nieuwe publieksprijs ingesteld: 'De VoorBEELDing'. De prijs wordt in de vorm van een gouden geranium uitgereikt aan de vrouw of man en aan de media-uiting die in de ogen van het publiek een belangrijke bijdrage leveren aan de beeldvorming over ouderen en ouder worden. Daarnaast wordt een poedelprijs uitgereikt aan de man of vrouw en de media-uiting die in de ogen van het publiek negatief bijdragen aan deze beeldvorming. Zij zullen er op worden aangesproken het in de toekomst beter te doen. De initiatiefnemers hebben bewust gekozen voor een publieksprijs, omdat zij vooral zijn geïnteresseerd in het oordeel van het publiek en niet zozeer in dat van een vakjury.

Komen ouderen in beeld zoals ze werkelijk zijn? Wordt de oudere op de juiste toon aangesproken? Zijn ouderen een stereotype? Vervullen ouderen de rol die ze toekomt? Is sprake van een eerlijke rolverdeling? Of is het beeld nog te vaak dat senioren langs de zijlijn staan, niet meer meetellen; dat van inactieven die van achter de geraniums de maatschappelijke ontwikkelingen aan zich voorbij laten gaan? Zijn positieve beelden van senioren vooral 'verrassende opvallende' uitzonderingen? Wat vindt het publiek? Hoe moet de beeldvorming over ouderen zijn?!

Jong en oud: Doe mee en nomineer kandidaten!
Stuur uw nominatie voor de gouden geraniums voor mens en media-uiting (bijvoorbeeld reclame, advertentie, programma of artikel) vóór 15 juli
2000 aan: De VoorBEELDing, Antwoordnummer 2200, 3500 WB Utrecht (postzegel hoeft niet); vanaf 1 juni kan ook het nominatie-formulier worden ingevuld op www.devoorbeelding.nl

Vermeld bij nominaties in de categorie mensen naam, functie, achtergrond en rol van de persoon die u voordraagt en de kenmerken die volgens u positief of negatief bijdragen aan de beeldvorming. Betreft een voordracht een specifieke gebeurtenis, vermeld deze dan ook, met datum. Voeg bij nominaties in de categorie media-uiting bij inzending per post (indien mogelijk) een kopie, of beschrijf de uiting met vooral die elementen die volgens u positief of negatief bijdragen aan de beeldvorming, en vergeet niet de datum van de uiting en de naam van het medium (tv/radio-programma, radio, krant, tijdschrift, andere media).

Na 15 juli worden de meest genoemde voorbeelden geselecteerd. In september bepaalt het publiek in een landelijke stemronde wie de winnaars worden. De prijsuitreiking is op 23 september om 12.00 uur in de uitzending van het AVRO-radioprogramma De tijd van je Leven dat live uitzendt vanaf de 50+ Beurs & Festival in de Jaarbeurs te Utrecht.

Meer informatie over 'De VoorBEELDing', de nominatie- en stemformulieren vindt u op www.devoorbeelding.nl, of kunt u nalezen, horen en bekijken via de media van de initiatiefnemers. Over de wedstrijd wordt niet gecorrespondeerd.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie