Ministerie VenW: bereikbaarheidsoffensief Randstad

25 mei 2000

Persberichten 2000

Persbericht:: Bereikbaarheidsoffensief

Minister Netelenbos en vertegenwoordigers van vier bestuurlijke regio's (Amsterdam, Rotterdam, Haaglanden, Utrecht) hebben vanmiddag het volgende afgesproken:

Gemeenschappelijke verklaring na overleg op 25 mei van de Minister met Regio's inzake het Bereikbaarheidsoffensief Randstad.
1. Partijen onderschrijven het belang van de samenhang in het pakket aan maatregelen en verklaren zich bereid het pakket aan maatregelen (incl. de oprichting van regionale mobiliteitsfondsen)
- juist vanwege die samenhang - aan hun achterbannen als totaal voor te leggen.

2. Partijen verklaren zich bereid om samen te werken bij de uitwerking van de maatregelen en bij het voortvarend realiseren ervan in het domein dat zij bestrijken.

3. Partijen zijn in concreto bereid en zien de mogelijkheid om ten behoeve van het tijdig starten van de uitvoering van BOR (met name gelet op de proeven met het spitstarief en de proeven met betaalstroken in 2002 enerzijds en de instelling, spelregels en voeding van de regionale mobiliteitsfondsen anderzijds), bindende convenanten te sluiten met de rijksoverheid en deze voor 1 oktober 2000 in de betrokken colleges van BenW en GS, regiobesturen en de betrokken gemeenteraden en provinciale staten te hebben bevestigd.
4. Partijen spreken af dat voor 1 oktober 2000 de besluitvorming over de convenanten is afgerond.