Lilly Nederland over insuline-vergoedingsbesluit Borst

Datum nieuwsfeit: 25-05-2000

ELI LILLY

Blijdschap en teleurstelling n.a.v. vergoedingsbesluit Borst
Blijdschap en teleurstelling naar aanleiding van vergoedingsbesluit minister Borst aangaande nieuwe Insulines

Nieuwegein, 25 mei 2000. Lilly Nederland, het farmaceutisch bedrijf dat het eerste insuline analogon (Humalog) reeds in 1995 ontwikkelde, heeft met vreugde kennis genomen van het bericht van het Ministerie van VWZ, dat in de nabije toekomst ook NovoRapid volledig vergoed zal worden bij de behandeling van mensen met diabetes.

Dit is goed nieuws voor alle mensen met diabetes en voor de Diabetes Vereniging Nederland, welke laatste zich hiervoor tot het uiterste heeft ingezet.
De volledige vergoeding van NovoRapid kan beschouwd worden als een erkenning van de intrinsieke therapeutische waarde van dit geneesmiddel.

De overheid onderkent echter niet de verschillen in therapeutische bijdrage van Humalog en NovoRapid bij de behandeling van diabetes. Lilly Nederland, fabrikant van Humalog betreurt dit, omdat de overheid hierdoor het verschil in bijdrage aan het therapeutisch arsenaal van de behandelaar niet erkent.

Lilly Nederland heeft reeds meerdere malen geprobeerd hierover in gesprek te treden met de overheid (meer specifiek het Ministerie van VWS) en betreurt dat zij via een juridische procedure dit overleg heeft moeten afdwingen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: mr. M. Kroneman, communications manager Lilly Nederland bv tel. 030-60 25 850/ 06- 51 781 345

25 mei 00 14:23