Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Populariteit functional foods groeit sterk

Datum nieuwsfeit: 25-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Rabobank Nederland

Voedingsindustrie speelt in op groeiend gezondheidsbewustzijn consumenten
POPULARITEIT FUNCTIONAL FOODS GROEIT STERK

25 mei 2000

De wereldwijde consumptie van functional food (gezondheidsbevorderende voeding) neemt de komende jaren sterk toe. De wereldomzet in functional foods bedroeg in 1999 circa 32 miljard dollar en zal in 2004 naar schatting een omvang van 52 miljard dollar bereiken. Tweederde van de wereldomzet wordt gerealiseerd in de Verenigde Staten; de Europese Unie neemt een kleine 10% voor haar rekening. De opkomst van functional food biedt nieuwe marktkansen voor bedrijven in de voedselketen, aldus de Rabobank.

Opvallend is het verschil in het soort functional food dat in de verschillende landen en regios geconsumeerd wordt. In Europa wordt bijna tweederde van de omzet in functional foods behaald met de verkoop van zuivelproducten. In de Verenigde Staten zijn bakery products het populairst. In het Verenigd Koninkrijk neemt de verkoop van ready-to-eat-cereals fors toe en in Duitsland worden de functional drinks het best verkocht.

Consumenten beseffen in toenemende mate dat de afzonderlijke ingrediënten in het voedsel een actieve rol spelen ten aanzien van de gezondheid. De oude voedingsleer gaat uit van een goed samengesteld, evenwichtig en gevarieerd totaalpakket waarmee de gezondheid het best gediend is. In het nieuwe denken over voeding ligt de nadruk echter op een actieve bijdrage van de afzonderlijke levensmiddelen en ingrediënten.

De ontwikkeling van functional foods, voedingsmiddelen waaraan een of meer extra eigenschappen of componenten zijn toegevoegd, spelen in op dit nieuwe denken. Voorbeelden hiervan zijn energiedranken, sportvoeding en zoetwaren en voedingsmiddelen die verrijkt zijn met vitamines, mineralen en spoorelementen. Onder functional foods kunnen ook worden verstaan de novel foods; voedingssupplementen (nutraceuticals) als vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren in de vorm van drank, capsules, pillen of poeders. Deze nutraceuticals worden met name verkocht door drogisterijen en reformwinkels.

Bij de ontwikkeling van functional foods, stuit de voedselindustrie, volgens de Rabobank, in de toekomst op de grens tussen voedingsmiddelen en geneesmiddelen. Het is voor Europese voedselproducenten namelijk verboden om medische effecten te claimen voor eet- en drinkwaren. In de marketingaanpak van de voedingsmiddelenproducent zal de grens tussen voedingsmiddel en geneesmiddel gerespecteerd moeten worden.

De verdere ontwikkeling van functional foods, gecombineerd met biotechnologie en genetische modificatie kan leiden tot nieuwe mogelijkheden en marktkansen voor bedrijven in de gehele voedselketen. Naast traditionele voedingsmiddelen waaraan extra componenten zijn toegevoegd, kunnen ook verse agrarische producten worden geteeld met een verhoogd gehalte aan gezondheidscomponenten. Een recent voorbeeld van de laatste categorie is de ontwikkeling van de zogeheten gouden rijst, rijst met vitamine A en ijzer, door een Zwitserse onderzoeksgroep.

Rabobankorganisatie Rabobank Nederland Externe Communicatie Telefoon (030) 216 2822/216 2460 Telefax (030) 216
1916

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie