Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Bibit breidt Payment Service uit met drie nieuwe diensten

Datum nieuwsfeit: 25-05-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Bibit: ondersteuning lokale betaalmethoden noodzakelijk voor ontwikkeling e-commerce in Europa

Bibit breidt Payment Service uit met drie nieuwe diensten

Bunnik, 25 mei 2000 - De ondersteuning van verschillende betaalmethoden vormt een essentiële factor in de ontwikkeling van e-commerce in Europa, is de ervaring van Bibit, specialist in het verzorgen van betalingen over Internet. Tijdens de flinke groei die Bibit afgelopen jaar heeft doorgemaakt heeft de onderneming een goed beeld verkregen van het gebruik van deze betaalmethoden in de praktijk en de houding van de consument ten opzichte van deze methoden.

Bibit ziet in de praktijk de volgende verdeling in het gebruik van de verschillende betaalmethoden:


* Credit card betalingen: 55% - De credit card is als betaalmethode momenteel de meest gebruikte methode in Europa. Desondanks blijkt in Europa, in tegenstelling tot de Verenigde Staten waar via Internet vrijwel uitsluitend met credit cards wordt betaald grote behoefte te bestaan aan andere betaalmethoden. Dit komt door verschillende factoren: de credit card is in Europa niet ingeburgerd waardoor de consument niet gewend is om hiermee te betalen. Daarnaast zijn er relatief weinig consumenten die over een credit card beschikken. Verder bestaat er bij de consument onvoldoende vertrouwen in de veiligheid van het via Internet betalen met een credit card. Bibit komt in de dagelijkse praktijk echter zelden gevallen van fraude tegen. Verder blijkt justitie in deze uitzonderlijke gevallen over het algemeen in staat om de fraudeur adequaat aan te pakken.
* Direct debit: 15% - Een direct debit betaling is een betalingen die op het moment van de transactie direct van de rekening van de consument wordt afgeschreven. Een voorbeeld in Nederland is Rabobank Direct Betalen.
* Offline: 25% - Hier gaat het om bankoverboekingen en betaling via een automatische incasso. Een belangrijke derde betaalmethode in Europa is betaling op rekening. Bij betaling op rekening wordt er pas betaald na ontvangst, bijvoorbeeld met een acceptgiro.

* SET: 3% - Het SET protocol voor Internetbetalingen wordt in Nederland niet op grote schaal gebruikt. Er zijn nog niet veel consumenten die de benodigde software hebben geïnstalleerd.

* Smart card: 2% - Bij deze betaalmethoden wordt gebruik gemaakt van chipkaarten, zoals Mondex en Proton.

In toenemende mate vinden er binnen Europa transacties plaats waarbij de consument aan een buitenlandse Internetwinkel kan betalen met een in zijn eigen land gebruikelijke betaalmethode. Zo kan de consument op de vertrouwde manier betalen in zijn eigen valuta, terwijl de winkelier het geld in zijn eigen valuta ontvangt. De diversiteit aan betaalmethoden neemt in Europa alleen maar toe en Bibit verwacht daarom niet dat er in Europa een standaard betaalmethode voor Internet zal komen.

Houding van de consument
Bibit heeft de ervaring dat een consument die begint met het betalen via Internet in eerste instantie op zoek is naar vertrouwen en veiligheid. Op het moment dat aan deze behoefte is voldaan en er een goed gevoel is ontstaan, gaat de consument meer experimenteren en het aantal betalingen zal toenemen. Na deze fase zal de consument met name behoefte krijgen aan comfort bij het betalen via Internet.

Nieuwe diensten Bibit
Bibit biedt Internetwinkels een totaaloplossing om betalingen in het gehele scala aan betaalmethoden in Europa te kunnen accepteren. Om de huidige koploperspositie te versterken werkt Bibit momenteel zeer actief aan de Europese expansie en de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. De volgende diensten zijn in de loop van dit jaar aan de dienstverlening toegevoegd:


* WAP-betaalmethoden - m-Commerce, de mobiele variant van e-commerce, zal naar alle verwachting een grote vlucht nemen. Betalen via het mobiele toestel is hierbij een mogelijkheid die niet mag ontbreken. Bibit volgt de ontwikkelingen op het gebied van WAP (Wireless Application Protocol) en m-Commerce op de voet en heeft in samenwerking met KPN Mobile haar dienstverlening nu uitgebreid met een WAP-betaalmethode. Deze uitbreiding maakt het mogelijk om met credit card betalingen te verrichten via een WAP-telefoon.

* Betalen op rekening - Open invoicing - Er is in de Europese markt een aanzienlijke vraag naar 'betaling op rekening'. Deze traditionele mogelijkheid van betalen vindt pas plaats na ontvangst van het bestelde product, bijvoorbeeld met een acceptgiro. Bibit heeft deze methode samen met Intrum Justitia, het grootste incassobureau van Europa, ontwikkeld. Daarnaast werkt Bibit samen met Experian, een specialist op het gebied van credit scoring. Bibit bouwt in Europa een uitgebreid netwerk op van een aantal specialistische partijen met als doel de dienstverlening zo compleet mogelijk te maken.

* Electronic Bill Presentment and Payment (EBPP) - Een derde aanvulling op de dienstverlening van Bibit is Electronic Bill Presentment & Payment. EBPP maakt het mogelijk om consumenten langs elektronische weg een rekening te sturen die ook elektronisch betaald kan worden. Doordat geen papieren rekening meer hoeft te worden uitgestuurd, kan dit aanzienlijke kostenbesparingen opleveren. Voor regelmatig facturerende organisaties zoals telecommunicatiemaatschappijen, energiebedrijven en verzekeraars, is dit een zeer efficiënte wijze van factureren.

Over Bibit Billing Services B.V.
Bibit Billing Services B.V. (Bibit) is een van oorsprong Nederlands bedrijf dat is opgericht in 1997. Bibit is gespecialiseerd in het verzorgen van betalingen en facturering over het Internet. De Bibit Payment Service ondersteunt bijna dertig verschillende betalingswijzen via Internet voor verschillende landen, waaronder conventionele creditcardbetalingen en het nieuwe SET-protocol voor beveiligde transacties. Bibit is actief in de Benelux, Duitsland, Scandinavië, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In Nederland maken onder meer De Telegraaf, Canon, Free Record Shop, Ahold, Fleurop en de VNU gebruik van haar diensten. Verder werkt Bibit samen met CCV ten behoeve van Nederlandse merchants met een Nederlandse doelgroep.

Voor meer informatie:
Contactpersoon Bibit Billing Services B.V.: Robert Weaver, telefoon: 030
656 56 65,
e-mail (robert.weaver@bibit.com), of Monogram Communication Strategies (MCS) B.V.,
Contactpersoon Robert de Moll, telefoon: 023 562 82 08, e-mail (robertdm@monogram.nl)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie