Online stemmen Surinaamse verkiezingen

===

Rotterdam - 22 mei 2000

Online stemmen Surinaamse verkiezingen
Op donderdag 25 mei gaan Surinamers naar de stembus. In Nederland wonen er ongeveer 300.000 Surinamers die hun mening over de politiek niet of nauwelijks kunnen uiten. Speciaal voor deze groep Surinamers bestaat er op internet de mogelijkheid om mee te doen aan de verkiezingen en de discussie daaromtrent.

Op www.suriname.nl kunnen bezoekers hun mening geven over de verkiezingen. Bezoekers kunnen ook online aangeven welke politiek voorkeur zij hebben, door een politiek partij te kiezen. Daarnaast kunnen zij hun favourite presidentskandidaat kiezen. Bezoekers krijgen 10 vragen te zien waaronder:

- Welke persoon is volgens u het meest geschikt voor de functie van President:

- Moet de nieuwe Surinaamse regering de relatie met Nederland intensiveren?
- Op welke van de onderstaande partijen of partijencombinatie zult (zou) u op 25 mei 2000 Uw stem uitbrengen

Het resultaat van deze opinie peiling is direkt online te zien. Zo blijkt tot nu toe dat 'het Nieuw Front' de populairste partij is en André Telting de favouriet is voor het presidentschap. Desi bouterse en z'n partij blijven volgens de opiniepeiling ver achter.

Naast de mogelijkheid om de vragenlijst in te vullen kunnen bezoekers direkt met elkaar in discussie treden via het Suriname Discussion Board. Daar komen onderwerpen aan de orde zoals: 'Wat bezielt de tienduizendkoppige aanhang van de N.D.P.?', 'Geen geld voor ambassades maar wel voor verkiezingen?', 'Is een samenwerking NF/DNP2000 na de verkiezing een verraad?' en 'Woordvoerders van politieke partijen moeten anno 2000 ophouden om rioolpolitiek te bezigen'.

De website www.suriname.nl is de grootste en bekendste Surinaamse website voor Surinamers in Nederland. Per maand komen er ruim 50.000 bezoekers langs.

==
Bijlage

- De vragen:

1. Moet de nieuwe Surinaamse regering een structureel aanpassingsprogramma doorvoeren?

2. Is de Surinaamse economie gebaat bij dollarisering?
3. Welke persoon is volgens u het meest geschikt voor de functie van President:

4. Hoe kwalificeert U het gevoerde beleid van de regering Wijdenbosch?
5. Moet de nieuwe Surinaamse regering de relatie met Nederland intensiveren?

6. Is de ontwikkeling van het land gebaat bij een brede coalitie?
7. Moet de nieuwe Surinaamse regering de scheefgroei tussen rijk en arm aanpakken?

8. Dient de nieuwe Surinaamse regering overheidsbedrijven te privatiseren en de belastingdruk te verlagen?

9. Denkt U dat de politieke partijen hun beloftes nakomen als ze in de regering zitten?

10. Op welke van de onderstaande partijen of partijencombinatie zult (zou) u op 25 mei 2000 Uw stem uitbrengen