Orthopedagoge Parnassia wint Henny Verhagen Prijs

Datum nieuwsfeit: 25-05-2000

Den Haag, 22 mei 2000

Orthopedagoge Parnassia, psycho-medisch centrum wint Henny Verhagen Prijs

Orthopedage Ineke Wienese van Parnassia, psycho-medisch centrum, ontvangt op 25 mei om 16.30 uur de Henny Verhagen Prijs 2000 van De Stichting Vrouw- en Gezondheidszorg uit handen van Hedy dAncona, oud-lid Europees Parlement en oud-minister van cultuur, in congrescentrum Ottone in Utrecht.

De prijs ontvangt Ineke vooral vanwege haar maatschappelijke bijdragen aan de aandacht voor allochtone meisjes en vrouwen in de geestelijke gezondheidszorg. Bijvoorbeeld haar praktische oplossingen zoals 'De Turkse Vrouwentelefoon'. Veel boeken, artikelen en tijdschriften over dit onderwerp zijn van haar hand. Ook ontwikkelt ze veel innovatieve activiteiten en weet collegas enthousiast te maken mee te werken aan de realisatie daarvan. De prijs wordt uitgereikt tijdens het symposium 'Diversiteit in de (vrouwen)gezondheidszorg: feniks of dode mus?'

Stichting Vrouw- en Gezondheidszorg De Stichting Vrouw- en Gezondheidszorg is een fonds ter bevordering van wetenschappelijk onderzoek en onderwijs op het gebied van een biopsychosociale en emancipatoire benadering van gezondheidsproblemen van vrouwen in Nederland.

Henny Verhagen Prijs Voor de Henny Verhagen Prijs komen personen of instellingen in aanmerking die een bijzondere wetenschappelijke, onderwijskundige of maatschappelijke bijdrage hebben geleverd aan de aandacht voor diversiteit binnen de vrouwengezondheidszorg. De term 'diversiteit' verwijst naar verschillen in etniciteit/cultuur, leeftijd en sociaal-economische status. Personen en/of instellingen hebben kandidaten voorgedragen door inzending van een gemotiveerd voorstel. In 1992 werd de eerste Henny Verhagen Prijs uitgereikt aan het Vrouwengezondheidsproject Aletta in Utrecht door mevrouw Hedy d'Ancona, toen nog minister van WVC. In 1996 werd de tweede Henny Verhagen Prijs uitgereikt door minister Els Borst aan psychiater Nelleke Nicolai.

Parnassia Parnassia, psycho-medisch centrum biedt geestelijke gezondheidszorg in de regio Den Haag aan, die de vraag van de cliënt centraal stelt. De organisatie bestaat uit 6 zorgcircuits rondom doelgroepen en een drietal ondersteunende bedrijven. Parnassia is op verschillende locaties in Den Haag en omstreken gevestigd. Ineke is werkzaam voor de doelgroep Jeugd, locatie Leggelostraat.

Parnassia logo

Noot voor redacties