PvdA: hoorzitting over antidiscriminatiemaatregelen EU

PERSBERICHT PVDA TWEEDE-KAMERFRACTIE/PVDA-EURODELEGATIE
Brussel/Den Haag, 23 mei 2000

HOORZITTING OVER ANTIDISCRIMINATIEMAATREGELEN

De Partij van de Arbeid heeft het initiatief genomen om een hoorzitting te houden over de Nederlandse inzet bij de Europese voorstellen voor antidiscriminatie-maatregelen. Deze hoorzitting zal worden gehouden op donderdag 25 mei van 14.00 tot 16.30 uur in het gebouw van de Tweede Kamer.  Kamerleden spreken met organisaties als de Commissie Gelijke Behandeling, FNV, VNO/NCW, het Landelijk Bureau tegen rassendiscriminatie, de Gehandicaptenraad en het COC over de noodzaak antidiscriminatiewetgeving op Europees niveau tot stand te brengen. Een soortgelijke hoorzitting vindt in het Europees Parlement plaats op 23 en 24 mei.

Op Europees niveau is men bezig met het uitwerken van artikel 13 in het EG- verdrag. Dit artikel geeft de Raad van Ministers van de Europese Unie de bevoegdheid op voorstel van de Commissie en na raadpleging van het Europees Parlement maatregelen te nemen om discriminatie tegen te gaan op grond van geslacht, ras of etnische afstamming, godsdienst of overtuiging, leeftijd, handicap of seksuele geaardheid. Tot nu toe bestaan er alleen Europese gelijke behandelingsnormen. "Gezien de recente gebeurtenissen in Oostenrijk en met het oog op de uitbreiding van de Europese Unie is het belangrijk dat Europa op korte termijn duidelijke richtlijnen ontwikkelt die discriminatie op grond van etniciteit en ras verbiedt. Deze richtlijnen hebben een duidelijke signaalfunctie", aldus PvdA-kamerlid Jet Bussemaker.

PvdA-Europarlementariër Joke Swiebel en Jet Bussemaker delen de kritiek dat in het algemeen kader voor gelijke behandeling in werkgelegenheid en beroep geslacht als disriminatiegrond niet is opgenomen. Het argument van de Europese Commissie is dat hier al regelgeving voor bestaat. Volgens Swiebel is het onlogisch en ongewenst dat discriminatie op grond van geslacht niet in een duidelijk algemeen kader wordt gezet, ook omdat er nu verschillen zullen ontstaan tussen gelijke behandelingswetgeving op grond van geslacht en de andere gronden uit de nieuwe voorstellen. In Europa bestaan nog steeds grote verschillen in beloning tussen mannen en vrouwen bij gelijke arbeid en er worden nog steeds vrouwen ontslagen wegens zwangerschap.

Voor meer informatie: Marije Laffeber 070-318 2787