Ondernemers zeer optimistisch over 2000 en 2001

25 mei 2000
nummer 17
Inlichtingen: Huub Peeters, Klaas Bangma

Drie van de vier ondernemers in het MKB verwachten dit jaar een (sterke) omzetstijging te realiseren. Dit resulteert voor het midden- en kleinbedrijf in een afzetgroei van 4,5%. Motor achter deze ontwikkelingen is het aantrekken van de Nederlandse export. Ten opzichte van 1999 zwakt de consumptiegroei enigszins af doordat de bestedingen aan duurzame consumptiegoederen verzadigingsverschijnselen vertonen. Lastenverlichting als gevolg van de invoering van het nieuwe belastingstelsel in 2001 doet het beschikbare loon- en uitkeringsinkomen komend jaar sterk stijgen. Hierdoor ontstaat in 2001 een belangrijke groei-impuls voor de consumptie. Dit blijkt uit prognoses die EIM heeft opgesteld over de ontwikkelingen in de jaren 1999-2001.

Krapte op de arbeidsmarkt doet loonkosten MKB-ondernemers stijgen

Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben MKB-ondernemers een groot aantal moeilijk vervulbare vacatures. Dit verleidt veel ondernemers ertoe om hogere lonen te betalen voor nieuw personeel, waardoor de loonkosten in belangrijke mate stijgen. Om zittend personeel te behouden, worden door ondernemers slechts in weinig gevallen extra beloningen toegekend. Dit jaar worden circa 74.000 nieuwe banen verwacht in het MKB en in 2001 circa 55.000. Het aantal banen neemt sterk toe bij het MKB in de groothandel en de zakelijke en overige diensten. Ook bij kleine en middelgrote bouw- en detailhandelsondernemingen groeit de werkgelegenheid fors. Door de loonkostenstijging voeren bedrijven zo veel mogelijk arbeidsbesparende maatregelen door ten behoeve van een zo hoog mogelijke arbeidsproductiviteit.

Krappere winstmarges

Ondernemers in het MKB krijgen dit jaar te maken met sterk stijgende kosten. Zo stijgen de grondstof- en energieprijzen dit jaar sterk door de dalende euro-koers en de stijgende olieprijzen. Bovendien nemen de loonkosten dit jaar verder toe. Deze kunnen slechts in beperkte mate worden doorberekend in de afzetprijzen, waardoor de winstmarges dalen. Door omzetgroei en een toename van de afzetprijzen stijgt de winst bij het MKB toch nog met 3,75%. Voor 2001 zijn de perspectieven gunstiger. Bij een verwachte aantrekkende euro-koers wordt de winststijging voor komend jaar geraamd op 8%.

Meer informatie

Meer informatie is te vinden in de samenvatting van het rapport 'Kleinschalig Ondernemen 2000'. U kunt de samenvatting ook bestellen per telefoon (079 341 36 34) of per fax (079 341 50 24). Het volledige rapport komt half juni uit.

Samenvatting Kleinschalig Ondernemen 2000 (pdf)