Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Proefschrift: reageren op negatieve publiciteit over merk

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Erasmus Universiteit Rotterdam

26 mei 2000 Vrijdag 26 mei

Promotie D.I. de Raaf

Proefschrift: Het beschermen van merken. Hoe te reageren op negatieve publiciteit over een merk.

Promotor: prof.dr. W.F. van Raaij

Toelichting:

Er is een toename te bespeuren van negatieve publiciteit in media over merken. Uit onderzoek blijkt dit niet zozeer een toename van het aantal productfouten te zijn als wel een toename van de berichtgeving hierover. Dit proefschrift richt zich op de gevolgen van een merk-gerelateerd incident voor de onderneming en hoe een onderneming door een goede response strategie de schade zo beperkt mogelijk kan houden. Het probeert op basis van onderzoek richtlijnen te geven aan managers die geconfronteerd worden met een crisis. Op basis van vier case studies blijken dat de oorzaak van de crisis een belangrijke factor is in het begrijpen van de negatieve gevolgen van een crisis. Een bekend theoretisch kader voor het toewijzen van oorzaak-gevolg relaties in gebeurtenissen met betrekking tot interpersoonlijke relaties, is de attributie theorie. In de attributietheorie worden drie criteria onderscheiden waarmee consumenten proberen de oorzaak van een incident te begrijpen en oorzaken aan actoren of omstandigheden toe te schrijven. Aangepast aan de specifieke situatie van een merkgerelateerde incident zijn deze criteria:

1 Interne versus externe attributie van oorzaken: ligt de oorzaak binnen of buiten de organisatie.

2 De beheersbaarheid door de organisatie over het incident: in welke mate had de organisatie het incident kunnen voorzien of voorkomen?

3 De historie van de onderneming in verband met gelijksoortige incidenten: heeft de organisatie eerder negatieve publiciteit gehad. (stabiliteitscriterium).

Voor managers blijkt de attributie van de oorzaak voor een bepaald incident een belangrijke factor te zijn waar rekening mee gehouden dient te worden, bij het reageren op een crisis. Het onderzoeken van de percepties van doelgroepen en vooral de manier waarop zij de oorzaak toewijzen aan de organisatie of de omgeving, is dan ook belangrijk wanneer men geconfronteerd wordt met crisis. Daarbij is het ook essentieel dat er over de oorzaak van het incident wordt gecommuniceerd. Als de oorzaak niet bekend is, dient alles in staat te worden gesteld om dit te achterhalen. Speculeren of gissen over de oorzaak is iets wat men nooit en te nimmer moet doen.

Plaats: Woudestein, Senaatszaal

Tijd: 13.30 uur

Info: bij de promovendus, tel. 0418 578000; e-mail: (d.de.raaf@mim.nl)

of bij de afdeling Interne en Externe Betrekkingen, tel. 010 408 1777

(INLINE]

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie