Particuliere verkoop C&C's bloemengroothandel gedaald

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000

Den Haag, 26 mei 2000

Particuliere verkoop C&C's bloemengroothandel gedaald

De particuliere verkoop vanuit Cash & Carry's (C&C's) voor bloemkwekerijproducten in Nederland daalt. In mei 1999 was particuliere verkoop in 33% van de C&C's nog mogelijk, nu is dat percentage beduidend lager, namelijk 17%. Dit is één van de conclusies van een NIPO-onderzoek dat in de eerste helft van april is uitgevoerd met behulp van mystery-shoppers in 36 C&C's. Het onderzoek is voor de derde maal uitgevoerd. Opdrachtgever van het onderzoek is de Commissie Bloemen en Planten (CBP) van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

Regels beter naleven

De C&C-centra van de groothandel zijn bedoeld voor ondernemers in de detailhandel bloemen en planten. Het was de afgelopen jaren een doorn in het oog van de bloemendetailhandel dat particulieren in veel C&C's producten konden kopen. Dit tegen de regel in dat er niet wordt verkocht aan particulieren en branchevreemde bedrijven. De brieven die de brancheorganisatie VBW en de Commissie Bloemen en Planten in de loop van de tijd hierover hebben gestuurd naar de verschillende C&C-centra, lijken hun uitwerking te hebben. Het feit dat beide organisaties een blijvende controle uitoefenen, is wellicht een extra stimulans voor de C&C-centra om de regels beter na te leven.

Verschillen tussen C&C's

Desondanks blijkt dat één zesde van de C&C's nog steeds verkoopt aan particulieren. Bij Cultra (Aalsmeer), Nova (Vleuten) en Eurofleur (Eelde) bleek particuliere verkoop in meer of mindere mate mogelijk. In het veilinggebonden C&C-centrum van Eelde komt op grote schaal (67%) particuliere verkoop voor. Op Cultra en Nova kwam bijna één derde (30%) van de mystery-shoppers weg met bloemen, planten of 'hardware' (vazen, potten, etc.). De C&C-centra Pyramide (Naaldwijk), Centrum (Beverwijk), Flora (Oldenzaal), Florizon (Grubbenvorst), Florissant (Bemmel) en ICB (Tilburg) verkochten daarentegen helemaal niet aan particuliere en branchevreemde kopers. Pyramide is de enige die in alle drie de onderzoeken (in 1998, 1999 en 2000) niet verkocht aan particulieren. De hardware C&C's hebben de grootste vooruitgang geboekt. Tijdens de vorige meting in mei 1999 was het gemakkelijk voor de mystery-shoppers om 'hardware' te kopen, dit jaar was dat beduidend moeilijker (daling van 57% naar 14%). Ook bij de C&C's voor snijbloemen zien we een daling in particuliere verkoop van 34% naar 19%. Bij de kamerplanten was echter wel een stijging te constateren van 9% naar 17%.

Aandringen op maatregelen

De CBP en de VBW hebben bij C&C-centra waar particuliere verkoop nog voorkomt, aangedrongen op effectieve maatregelen om dit probleem fundamenteel op te lossen. Voor C&C-centra die goed scoren is het belangrijk om blijvend aandacht voor dit onderwerp te hebben, teneinde de goede score vast te houden. Er worden daarom ook de komende tijd opnieuw metingen uitgevoerd.

Hoofdbedrijfschap Detailhandel

2509 LS Den Haag