Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Webvertising neemt in 1999 met 150% toe tot fl. 45 miljoen

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten


Afzender: (het@medialoket.nl)

Contactpersoon: P.R. Wiegman

Webvertising neemt in 1999 met 150% toe tot fl. 45 milj.

Datum: 26 mei 2000

Uit een gezamenlijk onderzoek van Pricewater-houseCoopers, Internet Advertising Bureau Nederland (IAB) en BBC De Media en Reclame Bank blijkt dat de reclamebestedingen op internet in 1999 gegroeid zijn tot een bedrag van fl. 45,0 miljoen netto. In 1998 bedroeg dit nog fl. 18,1 miljoen.

De stijging van bijna 150% ligt volgens IAB-voorzitter Arno Otto volledig in de lijn der verwachtingen. "De uitkomst van dit onderzoek onderbouwt absoluut de hoopvolle verwachtingen die voor dit jaar al in de branche worden genoemd. De samenwerking die we al hadden met PWC en die dit jaar voor het eerst werd uitgebreid met BBC is ons goed bevallen. Reden genoeg om voor het onderzoek voor het jaar 2000 een start te maken met kwartaalrapportages om zodoende de markt nog beter en vooral sneller in kaart te kunnen brengen".

BBC verzamelde voor het onderzoek de netto omzetcijfers van alle belangrijke websites in Nederland waarop geadverteerd kan worden. In totaal werd 88% van het totale budget achterhaald en is de resterende 12% op basis van eerdere gegevens van PWC geëxtrapoleerd naar fl. 45 miljoen. Ben van der Werf, directeur BBC: "Door de uitstekende respons uit de branche is een zeer betrouwbaar cijfer berekend voor Internet als advertentiemedium. De verzamelde informatie voorziet in de sterke behoefte naar meer inzichtelijkheid die de ontwikkeling van internet-advertising nog meer zal stimuleren. Een dergelijk groeicijfer, zowel in absolute bedragen als in marktaandeel, illustreert het substantiële belang van het medium op de reclamemarkt."

PricewaterhouseCoopers voegt daar bij monde van Floris van den Dool aan toe dat Nederland in de pas loopt met Groot Brittannië en Amerika, waar de groeicijfers respectievelijk 120% en 110% bedragen. Van den Dool: "Via het netwerk van PWC zijn we in staat om cijfers te vergelijken met het buitenland. We zien dat de groei in Amerika op dit moment langzaam afneemt, maar in Nederland is er, gezien het nieuwe groeicijfer, nog voldoende ruimte om flink door te groeien".

BBC zal het onderzoek voortzetten door op maandelijkse basis informatie te verzamelen op adverteerders- en campagneniveau, zodat in de toekomst ook bekend zal worden welke adverteerders met welk budget op internet adverteren. BBC doet dit ook al tientallen jaren voor traditionele media.


Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie