Fusie brancheorganisaties Fenecon en NKC in Modint

Contactpersoon: J. Geldhof

Fusie brancheorganisaties Fenecon en NKC in Modint

Datum: 24-05-00

Op 24 mei hebben de afzonderlijke ledenvergaderingen van de brancheverenigingen in de kledingbranche FENECON en Nederlandse Kleding Conventie NKC in het Kurhaus Hotel te Scheveningen ingestemd met het plan tot fusie. Per 1 augustus 2000 zal één nieuwe krachtige vereniging ontstaan met als naam: MODINT, ondernemersorganisatie voor mode en interieur. De producten die de leden maken en/of verhandelen zijn in de naam MODINT samengebracht. De letters INT geven bovendien de internationale dimensie aan, die zo kenmerkend is voor de branches. MODINT zal circa 700 leden tellen, zijnde bedrijven actief in de productie en/of handel van kleding, modeaccessoires en interieurtextiel. Ook het doel van de vereniging is helder: het behartigen van de belangen voor ondernemers. De glooiende m en i in de naam symboliseren de beweging in de bedrijfstak en de organisatie. Steeds op zoek naar nieuwe kansen, naar nieuwe uitdagingen.

De leden van MODINT realiseren een gezamenlijke industriële en groothandelsomzet van ƒ 3,5 miljard in Nederland en ƒ 2 miljard op exportmarkten en representeert daarmee 60% van de totale omzet aan leverancierskant. Inclusief haar twee werkmaatschappijen MODINT business BV en MODINT credit & finance BV biedt MODINT werk aan 65 personen (55fte).

Het bestuur van MODINT is een afspiegeling van het ledenbestand met als voorzitter mr. H. van Dalfsen (Vadain Beheer), vice-voorzitter A.H.M. Schouten (Mexx Europe), L. W. van Asselen (van de gelijknamige firma), C.H.J.F. de Bruin (Dupon & de Bruin), L. Groenteman (Meerschwam), B.P.M. Laboyrie (Bendien Smits International), H. van der Lelie (van de gelijknamige firma), F.A. van Lith (namens Van Winkel), Th.J.J.M. van der Lugt (Jago/Jan van Gool), E.H. van Puijenbroek (van de gelijknamige firma), H.H.E.J. van Og (van de gelijknamige firma), A. Roodselaar (Hito), F.J.C. Scholtes (Secon Group) en F.A.M. Schulte (Interface Fashion).

Het verenigingsbureau van MODINT is belast met de uitvoering van de belangenbehartiging en het centrale beleid ten aanzien van financiën, personeel & organisatie, p.r., promotie en automatisering. Het bureau coördineert ook het managementbeleid ten aanzien van de diensten die worden geleverd door MODINT business BV en MODINT credit & finance BV. De dagelijkse leiding van MODINT is in handen van H.J.A. Bekke in de functie van algemeen directeur.

MODINT credit & finance BV ondersteunt kledingleveranciers in hun streven naar winst en continuïteit door het faciliteren van transacties van koop en verkoop. Met de diensten van MODINT credit & finance kunnen risico's verbonden aan verkooptransacties en/of potentiële afnemers tijdig onderkend, zoveel mogelijk voorkomen, beperkt en/of beheersbaar worden. De directie van MODINT credit en finance BV (voorheen NKC BV) bestaat uit mr. M.N.F. van der Donk en drs. A.F.G.M. van Kasteren, met F.L. van Hezel en F.J.G. van der Hoorn als adjunct-directeuren.

MODINT business BV (voorheen FBS BV) biedt managementondersteuning op economisch, sociaal/juridisch, financieel en technisch terrein. MODINT business BV wil zich ontwikkelen tot een vooraanstaand bedrijfsadviesbureau, dat een wezenlijke bijdrage levert aan het verbeteren van het concurrentievermogen van de kleding-, textiel-, interieur- en accessoirebranches. MODINT business BV staat onder leiding van mw. mr. N.L. Hofman, directeur, en drs. M.A. Crietee, adjunct-directeur.

MODINT opereert voorlopig vanuit twee locaties: Amsterdam en Veenendaal. Een adviesbureau is gevraagd het bestuur te adviseren bij het ontwikkelen van een huisvestingsbeleid voor de nieuwe organisatie. Naar verwachting zal over de huisvesting binnen afzienbare tijd een beslissing worden genomen.

Ondermeer vanwege de verplichte openbare ter inzage legging van de fusieplannen gedurende vier weken en enkele andere formaliteiten zal de nieuwe naam MODINT per 1 augustus 2000 worden ingevoerd.

Fenecon

Postbs 69265