Nieuwe toeristische stadsplattegrond van Rotterdam

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
0nder embargo tot vrijdag 26 mei, 15.00 uur
Nieuwe toeristische stadsplattegrond van Rotterdam
Handzame kaart van het centrum moet de bezoeker wegwijs maken

Bezoekers van Rotterdam kunnen vanaf vandaag gebruik maken van een nieuwe toeristische stadsplattegrond bij het vinden van hun weg in de Maasstad. De kaart, ontworpen vanuit het oogpunt van de bezoeker die onbekend is met de stad, wordt als een handzaam gevouwen boekje gratis aangeboden op punten in de stad waar bezoekers zich doorgaans bevinden en bewegen. Hans Kombrink, wethouder Attractieve Stad, heeft vanmiddag het eerste exemplaar in ontvangst genomen.

De kaart toont een uitsnede van het centrum van de stad, waarin de belangrijkste punten voor bezoekers zijn gemarkeerd. Daarbij zijn een groot aantal gebouwen die als landmark voor de bezoeker dienen driedimensionaal geillustreerd, Op de achterzijde is de centrumkaart ingepast in de Rotterdamse ruit, met een goed zicht op de uitvalswegen en verdere voorzieningen in en rond de stad. De legenda van de kaart geeft algemene toeristische informatie over musea, hotels, attracties, theaters en muziekpodia, Daarnaast is op beide zijden informatie opgenomen over het openbaar vervoersnet, de P+R-voorzieningen, en de parkeer-gelegenheden. Ook wordt aandacht besteed aan de vele beelden die in het centrum van de stad staan.
Met de eerste editie van de stadsplattegrond is een basiskaart tot stand gekomen die jaarlijks kan worden aangepast. Zo kan ingespeeld worden op het steeds veranderende stadsuiterlijk. Daarbij kunnen jaarlijks op grote evenementen toegesneden versies worden gemaakt. De eerste editie heeft een oplage van 250.000 exemplaren, verschijnt in een Nederlandstalige en Engelstalige versie, en zal op grote schaal worden uitgezet tijdens de Euro 2000-evenementen in de stad. De kaart is onder meer verkrijgbaar bij de Rotterdamse hotels en de VVV.
Ontwikkeling, productie en distributie van de kaart is verzorgd door uitgeverij Trichis uit Rotterdam. Jan Bolle van Works ontwerpers BNO verzorgde de basis lay-out en art-direction.

Uitgave van de kaart werd mogelijk door een bijdrage in de productiekosten vanuit Rotterdam Servicestad en het project Interne Bereikbaarheid van het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam.

Noot voor redacties