Extra trainer voor Nederlandse schansspringers

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
Nederlandse Ski Vereniging

Extra trainer voor de Nederlandse schansspringers

De Duitser Jochen Danneberg is toegevoegd als extra trainer voor de Nederlandse schansspringers Jeroen Nikkel, Niels de Groot en junior Boy van Baarle. Danneberg zal zich gaan richten op de springtechniek van de selectieleden. De huidige trainer, Duitser Horst Tielmann, blijft ook bij de selectie. Hij gaat zich bezighouden met de overige trainerstaken en talentwerving.

Jochen Danneberg is een zwaargewicht in de schansspringwereld. In 1976 wist hij Olympisch Zilver te behalen in Innsbrück. In datzelfde jaar en in 1977 won hij het beroemde vierschansentoernooi. Na zijn actieve loopbaan als springer bekwaamde hij zich in het trainersvak. Van 1996 tot 1998 was hij trainer van de Zuid Koreanen, de afgelopen twee jaar was hij hoofdtrainer van de Zwitserse springequipe.

Door de toevoeging van Danneberg hopen de Nederlandse selectieleden volgend seizoen weer een goede sprong voorwaarts te kunnen maken. Afgelopen seizoen zaten Jeroen Nikkel en met name Niels de Groot enkele malen bijzonder dicht tegen een finaleplaats in de Wereldbeker aan maar lukte het hen net niet zich te kwalificeren. Wel werden bij de Continentalcup aansprekende resultaten behaald met verschillende top 10 plaatsen. Nikkel blesseerde zich in januari tijdens een training aan zijn hand maar is hiervan gelukkig geheel hersteld.