Dwingeloo krijgt publieksprijs meest prominente dak

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
P e r s b e r i c h t

Publiek in Drachten kiest groene daken als winnaar uit

Dwingeloo krijgt publieksprijs meest prominente dak

Drachten, 26 mei 2000 -- Van 27 april tot en met 20 mei jongstleden waren de tien meest prominente daken van Nederland als maquette tentoongesteld in het Expo Adverium in Drachten. Van die tien daken mocht ook het publiek haar favoriet kiezen. Van de mensen die de tentoonstelling in Drachten bezochten, koos een ruime meerderheid het 'natuurdak' in Dwingeloo als hun favoriet. Het dak, een ontwerp van KAW architecten en adviseurs in Groningen, viel op door zijn zogenaamde vegetatielaag. Bovendien is het met gras beklede dak glooiend. Opvallend genoeg in ieder geval om in Drachten als favoriet uit de bus te komen. Na de garage annex tuinhuis uit Grave kreeg ook de amfibie woning te Almere een eervolle vermelding.

De tentoonstelling van de maquettes vindt plaats op diverse locaties in Nederland. Na Drachten is de tentoonstelling momenteel te zien in het informatiecentrum Buitenplaats Ypenburg in Rijswijk. Van 24 mei tot en met
24 juni kunnen bezoekers dagelijks van 09.00 - 17.00 uur ook daar hun oordeel geven over de tien meest prominente daken van Nederland. Helemaal aan het eind van de reizende tentoonstelling in oktober 2001, worden onder de 'winnende' inzenders tien leuke prijzen en een fotoboek van 'Nederland onder dak' verloot. In Drachten is de publieksprijs in handen gevallen van mevrouw Irene Bottema uit Assen.

Vakkundige jury
Vorig jaar oktober vond de jurering plaats van 96 projecten waarbij het dak een prominente plaats moest innemen. Diverse Nederlandse architecten stuurden hun favoriete daken in. Een jury, vertegenwoordigd door stedenbouwkundigen, architecten, opdrachtgevers en consumenten, beoordeelden de inzendingen op een drietal criteria: prominente aanwezigheid van het dak gezien vanaf straatniveau, esthetiek en functionaliteit. Bovendien werden de inzendingen onderverdeeld in drie categorieën: utiliteitsbouw, enkelvoudige woningbouw en seriematige woningbouw. Van de projecten die de jury selecteerde zijn vervolgens maquettes gemaakt en nu dus te zien in de reizende tentoonstelling.

Het Prominente Dak
De tentoonstellingen worden georganiseerd door stichting 'Het prominente dak'. Naast de daken uit Dwingeloo, Grave en Almere zijn er daken te zien uit Ypenburg Blaricum, Zwolle en Amersfoort. Stichting 'Het Prominente Dak' heeft als doel de kap in al haar verschijningsvormen een prominentere positie te geven binnen de architectuur van nieuwbouwprojecten in Nederland. De reden voor de oprichting van deze stichting komt onder andere voort uit de vraag van consumenten naar woningen met een kap. Een vraag die niet in verhouding staat met het aanbod hiervan.

////

Noot voor de redactie,