'Europese voedsel autoriteit moet onafhandelijk zijn'

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
Unilever

Europese voedsel autoriteit moet grote mate van onafhandelijkheid krijgen

26 mei 2000

Europese voedsel autoriteit moet grote mate van onafhandelijkheid krijgen.

“De voorstellen voor een Europese Voedsel Autoriteit (EVA) zijn een stap in de goede richting maar gaan lang niet ver genoeg. De EVA kan haar taak alleen effectief uitoefenen wanneer ze een grote mate van onafhankelijkheid geniet. Nationale bevoegdheden zullen moeten worden overgedragen naar de EVA. De nu voorgestelde verdeling tussen de EVA en Europese en nationale overheden is te diffuus waardoor toezicht en crisismanagement speelbal van de politiek blijven. Dit is funest voor het consumentenvertrouwen.”

Dat zei Antony Burgmans, bestuursvoorzitter van Unilever tijdens een feestelijke bijeenkomst bij de SER ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de Wet op de Bedrijfsorganisatie in Den Haag. Burgmans vergeleek de gewenste positie van de EVA met die van de Europese Centrale Bank, die binnen vastgestelde politieke kaders een onafhankelijk beleid voert en bepleitte eenzelfde positie voor de EVA.

“Het overdragen van bevoegdheden valt nationale overheden uiteraard zwaar. Dat begrijp ik. Het is echter belangrijk dat politici ook kijken naar de kosten van het NIET hebben van een onafhankelijke Europese Voedsel Autoriteit. Ook nu wordt er geld uitgegeven voor voedselveiligheid maar effectief, efficiënt en vertrouwenwekkend kun je de huidige lappendeken van regulerende en controlerende instellingen in de lidstaten toch echt niet noemen. Het kan eenvoudiger, strakker, beter. Ik hoop van harte dat er geen nieuwe BSE- of dioxinecrisis nodig is om in Europa tot dat inzicht te komen”, aldus Burgmans.

Het is volgens hem ook zaak dat de consequentie wordt getrokken uit het feit dat voedselproductie- en distributie een mondiale activiteit is geworden. Als goederen en personen vrij kunnen bewegen binnen Europa dan zullen ook de toelating van nieuwe ingrediënten, producten en methodes, het toezicht op de naleving en het crisismanagement op Europese schaal moeten worden geregeld.

“Een goede ketenbeheersing speelt een grote rol bij de voedselveiligheid. Daarom is een krachtige overheidsorganisatie nodig die zorgt voor een ‘gelijk speelveld' voor iedereen. Nodig zijn heldere, voor heel Europa geldende normen, regels en criteria, die goed zijn afgestemd met wat men elders in de wereld vindt en eist. Die krachtige overheidsorganisatie moet ook zorgen voor vlotte uniforme en voorspelbare toelatingsprocedures voor ingrediënten, producten en processen”, aldus Burgmans.

Persdienst Unilever Rotterdam

Email: press-(office.rotterdam@unilever.com)