Lezing in Maassluis over IsraËl en de sabbat

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
LEZING IN MAASSLUIS: ISRAËL EN DE SABBAT

Op vrijdag 26 mei a.s organiseert de Sabbatstichting in het witte NPB kerkje aan de Const. Huygensstraat te Maassluis een sabbatswijding voor iedereen die belangstelling heeft voor de bijbelse rustdag. Als spreker zal de heer P. Westein uit Vierhouten een uiteenzetting geven over de rol die de viering van de sabbat heeft en heeft gehad in de staat Israël, waarbij uitvoerig stilgestaan zal worden bij de boodschappen die o.m. de profeten Jeremia en Nehemia hadden voor het volk Israël in relatie tot het vieren van de wekelijkse rustdag. Met name de mate waarin het lot van het volk samen blijkt te hangen met het al dan niet respecteren van de door God gegeven rustdag, blijkt opmerkelijk te zijn. Na afloop van de lezing zal er een korte sabbatswijding zijn. De Sabbatstichting voorziet in een grote behoefte nu steeds meer christenen zich bezinnen op de betekenis van de bijbelse rustdag en de achtergronden daarvan. Binnen orthodox christelijke kring wordt de discussie gevoerd of de reformatie reeds voltooid is, of dat het tijd is voor een nieuwe reformatie waarin de rustdag zoals Christus die vierde op aarde en zoals die nog steeds wereldwijd gevierd wordt door meer dan 20 miljoen gelovigen, in ere hersteld wordt. Met name het toegenomen contact tussen Nederlandse en Israëlische gelovigen heeft ook de belangstelling voor de bijbelse sabbat nieuw leven ingeblazen. Een groeiend aantal predikanten uit orthodox christelijke kring gaat ertoe over de bijbelse sabbat op de zevende dag van de week (zaterdag) te respecteren, soms als aanvulling op de viering van de zondag, soms als vervanging daarvan. De discussie over de wekelijkse religieuze rustdag is in de afgelopen jaren aangewakkerd toen de Sabbatstichting een beloning van f 100.000,= uitloofde voor degene die op bijbelse gronden zou kunnen aantonen dat de zondag als wekelijkse rustdag bedoeld is als vervanging van de wekelijkse sabbat. Een deskundige, onafhankelijke jury bepaalde dat geen van de inzenders het overtuigend bewijs daarvan kon leveren. Vorig jaar nog sprak de Generale Synode van de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerken in Nederland uit dat het vieren van de zondag berust op een menselijke instelling die niet te herleiden valt tot het vierde gebod.

De bijeenkomst van vrijdag a.s. in het witte NPB kerkje aan de Const. Huygensstraat 1 te Maassluis vangt aan om 19.30 uur. De lezing en wijding zullen duren tot plm. 20.30 uur. Na afloop is er gelegenheid tot koffie drinken en napraten. Toegang is vrij. Maassluis 22 mei 2000

Persinfo: Jozef van Rijn, coördinator van de bijeenkomst in Maassluis, 010 59 17171 Secretariaat Sabbatstichting 055 5423977