General Motors laat autoproductie via internet zien

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
Vindplaats 2
AutoRai

GM laat autoproductie via internet zien 26-5-00 9:15:00. General Motors (GM) is voornemens om de eerste autofabrikant te worden, die haar klanten via het internet laat zien hoe hun auto gebouwd wordt. Om dit streven te realiseren, wordt nog dit jaar een pilot programma opgestart, waarin een aantal Amerikaanse fabrieken wordt betrokken. Een ander doel van dit project is het binnen tien dagen leveren van op maat bestelde autos, waar de productietijd normaal 60 tot 70 dagen bedraagt.

General Motors, s werelds grootste autofabrikant, is van plan eind dit jaar met het programma te starten. De verwachting is dat de productielijnen van alle GM fabrieken in Amerika binnen een termijn van drie tot vier jaar on-line via het internet toegankelijk zijn.

Uit onderzoek is gebleken dat klanten voor op maat gebouwde autos toch een scherpe productietijd verlangen, waarbij eveneens de interesse naar voren kwam om te zien hoe hun auto wordt geassembleerd. Met dit initiatief is General Motors wereldwijd de eerste autofabrikant die klanten in de gelegenheid stelt om via het internet het productieproces live te volgen. Voor GM zelf vormt deze service een goede stok achter de deur om de productie op tijd te laten verlopen.

De GM fabriek in Lansing, Michigan, waar de Oldsmobile Alero en Pontiac Grand Am worden gebouwd, is waarschijnlijk de eerste productiefaciliteit waar cameras klanten laten meekijken naar de productie, aldus Mark Hogan, President van de e-Commerce divisie van GM. Het bedrijf zal klanten per email op de hoogte houden van de verschillende productiestadia waarin hun auto zich bevindt.

GM hoopt in de komende jaren de helft van haar autos die volgens de specifieke wensen van de klant worden geproduceerd, op bestelling te kunnen bouwen. Op dit moment bedraagt dat percentage nog 20 procent. Het bedrijf verkocht vorig jaar 4,95 miljoen autos in de VS. GM werkt inmiddels aan een systeem, dat klanten de mogelijkheid biedt een nog specifiekere combinatie van modellen, motoren, kleuren, uitrusting en opties samen te stellen.

Naast dit programma is General Motors in onderhandeling met Toyota Motor Corporation om haar producten via de Toyota consumenten website, Gazoo.com, aan te bieden. Daarnaast wordt met Toyota eveneens overlegd over de mogelijkheid om het mobiele Onstar satelliet communicatiesysteem in Lexus modellen te leveren. Onstar is GMs satelliet gestuurde communicatieservice, waarbij door middel van een enkele toets direct telefonisch contact met een help desk wordt gezocht, waar informatie beschikbaar is op het gebied van verkeer, omleidingen, weer en satelliet navigatie. Ook bij een onverhoopt ongeval zijn de mogelijkheden van Onstar enorm.

Naast Toyota is ook Honda geïnteresseerd in Onstar, met name voor haar luxe Acura modellen. Hogan verwacht hierover binnenkort een aankondiging te kunnen doen.

De verwachting is dat begin 2002 het aantal gebruikers van Onstar is gegroeid naar ongeveer 4 miljoen, met een verwachte jaaropbrengst van ruim een miljard dollar. Op termijn kan het zelfs de opbrengsten van DirecTV, een divisie van GMs dochter-onderneming Hughes Electronic, ontstijgen. In 1999 genereerde DirecTV een opbrengst van $3.8 miljard.

Verder zal GMs virtuele supermarkt, GMBuyPower.com, nog dit jaar verder worden uitgebreid naar Brazilië, Australië, Frankrijk, Ierland, Portugal, Denemarken en Nederland. Op deze site kunnen consumenten via het internet Opel/GM producten aanschaffen en gebruik maken van talrijke diensten, waaronder het afsluiten van financieringen.