Vereniging Eigen Huis wil forse verlaging OZB-tarieven

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000

VERENIGING EIGEN HUIS

EIGEN HUIS WIL FORSE VERLAGING OZB-TARIEVEN

De 'vereniging eigen huis' gaat alle gemeenten aanspreken op de toenemende stijging van de lokale woonlasten. Met name de heffing onroerende zaakbelasting (OZB) dient volgens haar fors te worden verlaagd, zeker nu de WOZ-waarde in 2001 als gevolg van de hoge huizenprijen sterk zal toenemen. Wanneer het OZB-tarief niet wordt verminderd, kan deze last voor eigenhuisbezitters in veel gemeenten met ruim vijftig procent stijgen.
Het komend najaar stellen de gemeenten het OZB-tarief 2001 en de WOZ-waarde tot 2004 vast. Hoewel de rijksoverheid gemeenten via een wijziging in de Gemeentewet de gelegenheid biedt om de OZB-tarieven te verlagen, vreest de 'vereniging eigen huis' dat niet alle gemeenten de gewenste verlaging zullen doorvoeren. Wanneer de huizenprijzen in een gemeente boven het landelijke gemiddelde zijn gestegen, krijgt die gemeente minder geld uit het Gemeentefonds. Slechts door het verhogen van de lokale belastingen of het verlagen van het voorzieningenniveau kan zo'n gemeente haar begroting sluitend krijgen. Het verschil in waarde-ontwikkeling tussen woningen en bedrijfspanden kan de consument ook geld kosten. Gemeenten krijgen de mogelijkheid daar wat aan te doen door middel van tariefdifferentiatie. Om de lastenstijging voor de burgers zo klein mogelijk te houden, gaat de 'vereniging eigen huis' iedere gemeente schriftelijk benaderen. Voor de consument stelt de vereniging op haar internetsite (www.eigenhuis.nl) een berekeningsmodel open van de woonlasten in alle gemeenten.

Zes procent gestegen
De WOZ-waarde is onder meer bepalend voor de hoogte van de OZB en de waterschapslasten. Uit de gisteren gepubliceerde 'Atlas van de lokale lasten 2000' van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheid (COELO) van de Rijksuniversiteit Groningen is gebleken dat de gemeentelijke woonlasten het afgelopen jaar met gemiddeld 6 procent zijn gestegen. De woonlasten zijn nu het hoogst in Abcoude (1.824 gulden) en het laagst in Oostburg (643 gulden).
De 'vereniging eigen huis' heeft op basis van deze gegevens voor iedere gemeente de OZB-tarieven gekoppeld aan de gemiddelde WOZ-waarde (bron: CBS). Ten opzichte van 1999 bleek de gemiddelde OZB-heffing in Nederland met 4,3 procent te zijn gestegen naar 581 gulden. Deze heffing is nu het duurst in Bloemendaal (1.198 gulden), Leiden (1.167 gulden) en Abcoude (1.155 gulden). Goedkope gemeenten zijn Wester-Koggeland (280 gulden), Texel (289 gulden) en Oostburg (291 gulden).

Noot voor redacties