Fysiotherapie start pilot beheersing ziekteverzuim

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000

Fysiotherapie start pilot beheersing ziekteverzuim

Actieve rol voor fysiotherapeut in preventie spier- en gewrichtsklachten op het werk.

Amersfoort, 26 mei 2000. Fysiotherapeuten werken samen om het ziekteverzuimcijfer in Nederland terug te dringen. Een aanzienlijk deel van het ziekteverzuim heeft betrekking op spier- en gewrichtsproblemen. Deze kunnen volgens de fysiotherapeuten voorkomen worden als er in een eerder stadium aandacht aan wordt besteed. Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) en Fysergo - een onderneming die zich sinds 1994 intensief richt op de toepassing van fysiotherapie in het arbeidsproces - hebben daartoe samen Fysarbo opgericht. Fysarbo leidt fysiotherapeuten specifiek op en brengt het bedrijfsleven in contact met hen. Werkgevers en werknemers krijgen zo eenvoudig toegang tot een netwerk van fysiotherapeuten die een actieve rol in het preventiebeleid ziekteverzuim kunnen vervullen. Vandaag start een pilot met 12 praktijken voor fysiotherapie in Twente en Zuid-Holland.

Fysarbo
De fysiotherapeuten van deze netwerkorganisatie beschikken over expertise en ervaring met de behandeling van spier- en gewrichtsproblemen door de werksituatie. De aanvullende Fysarbo-opleiding richt zich op het voorkómen van deze aandoeningen. Om de kwaliteit van de dienstverlening verder te waarborgen voldoen de aangesloten fysiotherapeuten tevens aan de eisen van het Centraal Kwaliteitsregister KNGF. Fysarbo kan inschakeld worden door werkgevers, arbodiensten en verzekeraars. De werkgever kan nu terecht bij één landelijk loket en is verzekerd van een uniforme werkwijze.
Voor de redactie
Voor contact met een van onze woordvoerders kunt u eerst contact opnemen met:
Hilke van Bergen
PR-coördinator KNGF