LISV: in 1999 minder boeten en maatregelen opgelegd

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
Persbericht d.d. 26/05/00

In 1999 minder boeten en maatregelen opgelegd

Bij de uitvoering van de arbeidsongeschiktheidsregelingen en de WW is in 1999 het aantal opgelegde boeten en maatregelen en het aantal terugvorderingen sterk gedaald ten opzichte van 1998. Door het gedaalde aantal WW-uitkeringen is het aantal boeten en maatregelen licht gedaald en het aantal terugvorderingen sterk gedaald. Een andere oorzaak is dat de uitvoeringsinstellingen (uvi) sinds 1 mei 1999 voor sommige overtredingen uit de laagste categorie een waarschuwing kunnen opleggen.
In 1999 is voor ruim f 3,9 mln. aan boeten opgelegd, aanzienlijk minder dan in 1998 (bijna f 5,2 mln.). Het aantal opgelegde maatregelen is eveneens aanzienlijk afgenomen, 106.169 tegenover 156.266 in 1998.
Het aantal terugvorderingen is bijna gehalveerd, 76.966 tegenover 151.311 in 1998.
Dit blijkt uit de Kerncijfers Wet boeten 1999 die door het Lisv zijn uitgegeven.

De Wet boeten, maatregelen en terug- en invordering sociale zekerheid (veelal aangeduid als de Wet boeten) is in werking getreden op 1 augustus 1996 om misbruik te voorkomen en ervoor te zorgen dat misbruik niet lonend is. De wet regelt het verplicht opleggen door de uvi van een boete of maatregel als iemand een verplichting niet of niet behoorlijk is nagekomen.
Iemand met een uitkering krijgt een boete als de informatieplicht niet is nagekomen. Dat wil zeggen dat hij gevraagd of ongevraagd alle relevante informatie aan de uvi moet geven. Een maatregel wordt opgelegd als een andere verplichting niet is nagekomen, zoals het niet of te laat inleveren van het werkbriefje. Een maatregel wordt ook opgelegd bij verwijtbare werkloosheid (bij de WW) en het weigeren van passende arbeid (bij WW en ZW).

Boeten
In 1999 is 11.640 keer een boete opgelegd (1998 16.176 keer). De boete is 8.749 keer opgelegd aan iemand met een WW-uitkering (75% van alle boeten). Dit betekent een sterke daling van 29% ten opzichte van 1998. In totaal is voor f 3.919.665,- aan boeten opgelegd (in 1998 voor bijna f 5,2 mln.). Het totale boetebedrag is 0,013% van het totale bedrag aan uitkeringen in 1999 (in 1998 0,017%). Het gemiddelde boetebedrag steeg van f 320,- in 1998 naar f 337,-.
Maatregelen
In 1999 werden 106.169 maatregelen opgelegd, aanzienlijk minder dan in 1998 (156.266). Ongeveer 73% van de opgelegde maatregelen valt in de laagste categorie, d.w.z. een gedeeltelijke weigering van de uitkering voor korte duur. Verwijtbare werkloosheid is nagenoeg in dezelfde orde van grootte bestraft als vorig jaar, 18.336 keer blijvend geen uitkering in 1999 tegenover 18.567 keer in 1998. In vergelijking met 1998 is verwijtbare werkloosheid iets strenger bestraft: de maatregel blijvend geen uitkering werd in 1999 in 91% van de gevallen opgelegd en in 1998 in 85% van de gevallen. Het aantal maatregelen waarbij gedurende 26 weken een halve uitkering is gegeven is gedaald tot 1.921 (1998 = 3.312). Het aantal malen dat de uitkering blijvend werd geweigerd wegens het weigeren van passende arbeid is gestegen van 3.378 tot 3.546 in 1999. Aan mensen met een WW-uitkering is in 1999 81.307 keer een maatregel opgelegd, dat is 77% van alle maatregelen. Dit betekent een daling van 32% ten opzichte van 1998.

Het aantal terugvorderingen is in 1999 sterk gedaald, van 151.311 in 1998 naar 76.966. Het totale terugvorderingsbedrag is gedaald tot f 195.017.534,- (1998 = f 324,2 mln.). Het gemiddelde bedrag dat is teruggevorderd steeg van f 2.143,- tot f 2.534,-. Niet bekend is of deze bedragen ook daadwerkelijk zijn terugbetaald. Het Lisv is een onderzoek gestart naar de terugbetalingen en de betaling van boetes.

Dit persbericht is gebaseerd op de volgende statistische publicatie: Kerncijfers