Grafische branche pakt ziekteverzuim en WAO nu zelf aan

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen

Amstelveen, 26 mei 2000

GRAFISCHE BRANCHE PAKT ZIEKTEVERZUIM EN WAO NU ZELF AAN

De grafimedia branche gaat het ziekteverzuim en de WAO zelf aanpakken. De branche-organisatie KVGO heeft berekend dat ZW en WAO samen de sector per jaar 480 miljoen gulden kosten. 'En dat bedrag groeit. De daling van de voorgaande jaren is omgeslagen in een stijging. Zonder ingrijpen zijn we op weg naar de 500 miljoen en verder. Daarom maakt het KVGO de aanpak van ZW/WAO tot een speerpunt van zijn activiteiten. De nationale aanpak smoort in bureaucratische regelgeving, capaciteitsgebrek, slechte samenwerking en het afschuiven van verantwoordelijkheden. Wij zullen zelf moeten ingrijpen. Het niveau van ZW en WAO kan omlaag, het niveau moet omlaag.'

Dat zei voorzitter Ad Molier vrijdag tijdens de Algemene Vergadering van het KVGO in Rotterdam. 'Wat nodig is, is een strakke regie van alles wat er gebeurt op het terrein van arbo, verzuimbegeleiding, reintegratie en gezondheid. En die regie moet komen van de opdrachtgever en afnemer van alle betrokken instellingen. Die regie hoort op managementniveau van de bedrijven in de bedrijfstak en moet leiden tot een gezonde werknemer, tot efficiente en effectieve inzet van mensen en middelen,' zo vervolgde Molier.

Aanpak van ZW en WAO is mede nodig vanwege de sterk toenemende concurrentie op de arbeidsmarkt. 'Door de aanhoudende sterke economische groei met 3 tot 4% ligt de werkloosheid op de Nederlandse markt op een lager niveau dan we sinds de zeventiger jaren hebben meegemaakt. Die concurrentie lever je met je eigen bedrijf en je eigen bedrijfstak.'

De grafische sector is daarom eerder dit jaar gestart met een grote imago-campagne onder het motto G-Kracht. Doel is vooral jongeren bewust te maken van het high-tech karakter van grafimedia bedrijven en hen zo te interesseren voor een baan in deze bedrijfstak. 'De G-Kracht campagne moet ons branche-imago versterken en een bijdrage leveren aan de noodzakelijke instroom van jongeren', benadrukte de KVGO-voorzitter. Het was Molier's eerste speech tot een Algemene Vergadering sinds hij in december 1999 tot voorzitter was gekozen.

Het Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen KVGO vertegenwoordigt ruim 3.000 bedrijven in alle sectoren van de grafimedia branche.