VPRO: Brabants vuurwerkbedrijf Cafferata opnieuw in de fout

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000

VPRO

Brabants vuurwerkbedrijf Cafferata opnieuw in de fout
'Gemeente Bernheze schiet tekort bij controle milieuvergunning'

Vuurwerkgroothandel Cafferata in de Brabantse gemeente Bernheze is op verschillende punten in overtreding van de milieuvergunning. Dit bericht vandaag het VPRO-radioprogramma Argos (vrijdag, 26 mei 2000). De overtredingen zijn donderdag geconstateerd bij een inspectie, en de gemeente heeft het bedrijf gedreigd met een dwangsom. Cafferata ligt op een bedrijfsterrein met woonhuizen, pal achter een woonwijk in het dorp Nistelrode (ten zuiden van Oss) en het is een van de grootste vuurwerkopslagplaatsen in Noord-Brabant. Bij het bedrijf werden ook al eerder overtredingen van de milieuvergunning geconstateerd. De gemeente legde het bedrijf in juni 1998 een dwangsom op van maximaal 250.000 gulden. Maar, zo blijkt uit onderzoek van Argos, de gemeente heeft daarna nooit meer gecontroleerd of het bedrijf de zaak nu wel op orde heeft gebracht. Tot deze week, vlak na de ramp in Enschede.

De dwangsom uit 1998 had vooral te maken met het feit dat bij een controle van het bedrijf op 17 december 1997 in een opslagkluis 10.000 kilogram méér vuurwerk werd aangetroffen dan toegestaan. Dit blijkt uit de aangetekende brief die de gemeente Bernheze op 5 juni 1998 stuurde aan Cafferata. De gemeente stelt daarin: 'Aangezien in de directe omgeving van uw inrichting meerdere bedrijven en woningen van derden zijn gelegen, kunnen wij dergelijke situaties vanwege een daarmee verband houdend verhoogd veiligheidsrisico niet langer tolereren.' Ook in december 1996 was bij een inspectie te veel vuurwerk bij het bedrijf aangetroffen. De gemeente stuurde Cafferata op 7 januari 1997 een waarschuwing. Bij de inspectie gisteren (donderdag 25 mei) werd, zo verklaarde verantwoordelijk wethouder Peer Verkuijlen tegenover Argos, wederom te veel vuurwerk aangetroffen. Ook bleek het bedrijf niet te beschikken over een brandmeldingsysteem en een sprinklerinstallatie.

Op de vraag van Argos waarom de gemeente na de oplegging van de dwangsom medio 1998 nooit meer een kijkje is gaan nemen in het bedrijf, antwoordt wethouder Verkuijlen (GroenLinks) door te verwijzen naar een controle in 1999 door het Bureau Advies Milieu-vergunningen van het Ministerie van Defensie. Maar volgens het ministerie hebben de controles van dat bureau niets te maken met een dwangsom van de gemeente. Dit wordt bevestigd door hoogleraar bestuursrecht Lex Michiels van de Universiteit Utrecht, die sinds 1 januari 2000 tevens voorzitter is van de door de regering ingestelde Evaluatiecommissie Wet Milieubeheer. Volgens Michiels gaat het bij de controle van Defensie om een heel ander traject. 'De gemeente heeft een eigen verantwoordelijkheid en die moeten ze niet afschuiven op Defensie. Defensie kijkt naar andere aspecten. Als je een dwangsom oplegt in verband met regels die jij moet handhaven dan moet jij ook zelf controleren of die regels vervolgens wel worden nageleefd.'

Een dwangsom wordt volgens Michiels niet zomaar opgelegd. Daar zijn waarschuwingen aan voorafgegaan. Het betekent dat er echt iets aan de hand is. Michiels noemt het dan ook 'vreemd als de gemeente na die dwangsom niet meer heeft gecontroleerd bij het betreffende bedrijf. Bij een dwangsom hoort altijd een bepaalde termijn. Kort na het verstrijken van die termijn moet je als gemeente gaan kijken bij het bedrijf. Dat kan door allerlei omstandigheden wel eens iets langer duren. Maar als dat bijna twee jaar lang niet gebeurt, is dat niet goed. Dan heeft die hele dwangsom in feite geen zin. Dan kan de overtreder denken: 'Papier is geduldig. Ze dreigen wel. Maar als het er op aankomt blijft mijn portemonnee gespaard.' Dan helpt het natuurlijk niet.'

Wethouder Verkuijlen zegt in Argos: 'Wij kijken continu kritisch naar dit soort bedrijven. We hebben tot op dit moment ook steeds het idee gehad dat we alles goed onder controle hebben.'

Verkuijlen verder: 'Je moet ervan uitgaan dat dit soort bedrijven ook zelf een zware verant-woordelijkheid hebben. Je moet ervan uitgaan dat deze mensen weten waarmee ze bezig zijn en dat ze ook risico's voor anderen kunnen betekenen.'