Kamervragen SP over genetisch gemanipuleerde zaden

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

vragen26.005 vragenformulier 26 mei 2000

Gemaakt: 26-5-2000 tijd: 14:39

Vragen van het lid Poppe (SP) aan de ministers van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer over genetisch gemanipuleerde zaden. (Ingezonden 26 mei 2000)

1

Kent u het artikel 'Genzaad per abuis verspreid in Europa'? 1)

2

Welke garantie bestaat er dat dit Canadese koolzaad niet ook in Nederland terecht is gekomen? 2) Is er in Nederland een routinematige controle bij alle import van zaden op mogelijke vermenging met genetisch gemanipuleerde zaden?

3

Is het waar dat het koolzaad is ingezaaid op velden in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk? Zo ja, welke garantie bestaat er dat alle vermengde partijen koolzaad zijn achterhaald?

4

Op welke wijze is gewaarborgd dat de verschillende producten zoals veevoer en voedingsmiddelen voor menselijke consumptie die geproduceerd zijn of zullen worden met de koolzaadproducten van hierboven genoemde velden, niet als gentech-vrije producten op de markt in Nederland komen?

5

Is het waar dat het veld waaruit de genetisch gemanipuleerde zaden overgewaaid zijn, op 800 meter van het niet-gemanipuleerde zaaigoed lag? Is het waar dat in de Nederlandse situatie volstaan wordt met een afstand van 400 meter ten opzichte van velden met niet transgene gewassen? 2) Zie ook de nog niet beantwoorde vragen van het lid Poppe genummerd 8, 9 en 10 van 28 maart 2000)

6

Welke consequenties heeft de in Canada geconstateerde uitzaaiing van transgene koolzaad op reeds afgegeven vergunningen en lopende aanvragen van Advanta Seeds B.V. voor proefvelden met transgene koolzaad in Nederland? 3)

Trouw 19 mei jl.

Zie ook mijn vragen van 28 maart jl., ingezonden onder nr. 2999999080, waarop nog een antwoord is ontvangen.

BGGO nummers in aanvraag, 98/15, 99/03, 99/04 en vergunningen van kracht 96/26, 97/16 (informatie www.minvrom.nl )

Tweede Kamer der Staten Generaal