CDA-voorzitter: terugkeeroptie voor ondernemers in politiek

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
CDA

CDA-voorzitter Van Rij bepleit terugkeeroptie voor ondernemers die politiek ingaan (260500)

CDA-voorzitter Marnix van Rij vindt dat ondernemers die een politieke functie willen bekle-den een terugkeeroptie moeten krijgen. Het dienen van het algemeen belang, de publieke zaak zou veel meer gestimuleerd moeten worden in het bedrijfsleven. Hier is met name een rol weggelegd voor de werkgeversorganisaties MKB-Nederland en VNO/NCW. Zij zouden het mogelijk moeten maken dat ondernemers tijdelijk een politieke functie op zich nemen en daarna weer terugkeren naar het bedrijfsleven. Ook zouden ondernemers tijdelijk de overstap naar het onderwijs of naar een ministerie moeten kunnen maken. Dat kan door hen een terug-keeroptie te verschaffen. Ook ondernemend Nederland zou zich moeten realiseren dat een niet goed functionerende democratie uiteindelijk in het nadeel is van Nederland als vestigings-land. Van Rij schrijft dit in een column die vandaag op de CDA-website op het Internet ver-schijnt. (zie onder Partij/column Partijvoorzitter)

De CDA-voorzitter vindt dat er te weinig ondernemers actief zijn in de politiek. Hij is ge-schrokken van de houding in het bedrijfsleven jegens de politiek. Dat mensen een topsalaris mislopen om zich op basis van idealen in te zetten voor de samenleving wordt gewoonweg niet begrepen. Daarmee wordt miskend dat het
volksvertegenwoordigerschap een prachtige hondenbaan is zoals een Kamerlid het zelf eens uitdrukte.

Voor meer informatie: CDA-Partijvoorlichting, tel. 070-3424842/06-53225950.