Promotie VU Amsterdam: depressieve ouderen vallen vaker

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
VU ziekenhuis

25 mei 2000

Depressieve ouderen vallen vaker dan hun niet depressieve leeftijdsgenoten

Ouderen met depressieve klachten én een slechte lichamelijke conditie blijken vaker te vallen dan ouderen zónder deze combinatie van klachten. Dat is de opvallende uitkomst van het promotieonderzoek waarop mevrouw A.M. Tromp op 26 mei a.s. promoveert aan de faculteit der Geneeskunde van de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Vermoed wordt dat het gebrek aan lichaamsbeweging - depressieve mensen hebben vaak geen zin om iets te ondernemen - en het gebruik van veel medicijnen hierbij een rol spelen. Bovendien hebben mensen met depressieve klachten ook regelmatig te kampen met één of meer chronische lichamelijke aandoeningen. Ook andere factoren zoals incontinentie, gezichtsproblemen, valpartijen in het verleden en moeite hebben met het doen van alledaagse handelingen blijken het risico om te vallen te verhogen.

Preventie
Uit onderzoek is gebleken dat één op de drie ouderen (zelfstandig wonend en ouder dan 65 jaar) één of meerdere keren per jaar valt. (11 tot 15% valt twee keer of vaker) Van de valpartijen leidt 10% tot lichamelijk letsel, waaronder botbreuken. Ouderen met botbreuken, waarvoor veelal ziekenhuisopname noodzakelijk is, hebben vaak veel tijd nodig om te herstellen. Dit is (psychisch en fysiek) belastend voor de patiënt, maar ook voor ziekenhuizen betekent dit een langdurige bezetting van bedden, een groot probleem in de tijd waarin wachtlijsten toch al lang zijn.
Het is dan ook van belang meer zicht te krijgen op risicofactoren, omdat daarmee maatregelen kunnen worden genomen teneinde verwondingen en invaliditeit te voorkomen. Alhoewel niet alle voorspellende factoren zijn te behandelen, kunnen ze toch van belang zijn bij het nader omschrijven van risicogroepen. Er kunnen dan andere maatregelen worden genomen.

Meer informatie

Het onderzoek is verricht binnen de Longitudinal Aging Study Amsterdam (LASA), een multidisciplinair onderzoek dat veranderingen in het functioneren van ouderen op fysiek, verstandelijk, emotioneel en sociaal niveau bestudeert.
De promotie vindt plaats op 26 mei, 13.45 uur in de aula van de Vrije Universiteit. De volledige titel van het proefschrift luidt: Risk Assessment of Falls and Fractures in the Elderly. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de dienst public relations en voorlichting van het VU ziekenhuis/faculteit der Geneeskunde, Janna Haveman of Mariet Buddingh, telefoon (020) 444 34 44, fax (020) 444 34 50.