Promotie: kans op vallen en botbreuken bij senioren

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
VU agenda. Informatie voor de pers. Vrije Universteit Amsterdam.

Promoties,
mw. A.M. Tromp
Risk Assessment of Falls and Fractures in the Elderly.

Datum: 26/05/2000, 00:13:45 uur
Plaats: aula
Woonplaats promovendus: Hilversum
Promotor(en): prof.dr. L.M. Bouter

Botbreuken komen veel voor op oudere leeftijd omdat de botkwaliteit, met de ouderdom, geleidelijk achteruit gaat. Dit wordt samengevat onder de term osteoporose. De meeste botbreuken zijn het gevolg van de inwerking van een val op een verzwakt skelet. In dit proefschrift is gekeken naar de factoren die vallen en osteoporotische fracturen bij ouderen kunnen voorspellen. Deze voorspellers zijn van belang omdat daarmee preventieve maatregelen kunnen worden genomen teneinde verwondingen, fracturen en invaliditeit te voorkomen. Het onderzoek is verricht binnen de Longitudinal Aging Study Amsterdam (LASA), een multidisciplinair onderzoek dat veranderingen in het functioneren van ouderen op fysiek, cognitief, emotioneel en sociaal niveau bestudeert. Uit LASA-gegevens is gebleken dat gedurende een jaar 32 tot 33 procent van de deelnemers van 65 jaar en ouder, die zelfstandig woonde, tenminste eenmaal viel en 11 tot 15 procent tweemaal of vaker. Voor osteoporotische fracturen werd een incidentiedichtheid van 25,1 en 8,2 per 1000 persoonsjaren voor, respectievelijk, vrouwen en mannen gevonden. De belangrijkste voorspellers voor herhaald vallen waren incontinentie, virusstoornissen, valpartijen in het verleden en functionele beperkingen. Ook depressieve symptomen blijken voorspellers te zijn. Wanneer echter naar het oorzakelijke verband tussen depressieve symptomen en valpartijen gekeken wordt, dan blijkt dit verband alleen te bestaan onder ouderen die naast hun depressieve symptomen ook in slechte fysieke conditie verkeren. Uit LASA-onderzoek is voorts gebleken dat vrouwelijk geslacht, fracturen in het verleden, geringe lichaamsbeweging, grote lichaamslengte, alleenwonend zijn en het gebruik van pijnstillers de voornaamste voorspellende factoren zijn voor osteoporotische fracturen. Een aantal voorspellers van vallen en osteoporotische fracturen is in meer of mindere mate te behandelen, zoals mobiliteitsstoornissen en een geringe lichaamsbeweging. Andere voorspellers zijn per definitie niet te behandelen, maar kunnen toch van belang zijn voor het opsporen van niet te corrigeren oorzaken. Het is mogelijk om zodoende een risicogroep nader te omschrijven zodat andere maatregelen genomen kunnen worden.

Voorlichting en Externe Betrekkingen,
www.vu.nl,