Persconferentie Indonesische oppositieleider Sudjatmiko

Tijd: 14:00 – 16:00
Plaats: kantoor van Solidariteitsfonds XminY
Keizersgracht 132, Amsterdam

Op vrijdag 26 mei aanstaande arriveert de voormalige politieke gevangene Budiman Sudjatmiko in Nederland voor een meerdaags bezoek aan West-Europa. Sudjatmiko (30) is voorzitter van de Democratische Volkspartij (PRD) van Indonesië. Het Soeharto-bewind veroordeeld hem in 1996 tot 13 jaar gevangenisstraf wegens vermeende ‘subversieve activiteiten'. Onder deze activiteiten werd verstaan: de oprichting van een onafhankelijke partij, de organisatie van studenten en arbeiders en kritische uitlatingen over het Indonesische militaire apparaat. In december 1999, zes weken na de verkiezing van Abdurrahman Wahid tot president, werd hij als een van de laatste politieke gevangenen vrijgelaten. Sudjatmiko zal in Nederland en in andere West-Europese landen spreken over de actuele situatie in zijn land met vertegenwoordigers van politieke partijen en mensenrechtenorganisaties. Ook brengt hij een bezoek aan het Europees Parlement.

Budiman Sudjatmiko heeft zijn gevangenschap doorgebracht in dezelfde gevangenis als de Oost-Timorese vrijheidsstrijder Xanana Gusmao. De PRD was een van de weinige krachten in Indonesië die het onafhankelijkheidsstreven van de Oost-Timorezen steunden. Gedurende zijn gevangenschap is Sudjatmiko niet ingegaan op voorstellen van het regime die inhielden dat hij zijn vrijheid kon krijgen mits hij zich gedurende een zekere tijd niet met de politiek zou bezig houden. Daarmee heeft hij veel respect afgedwongen. Sinds zijn vrijlating is hij dan ook één van de meest geinterviewde activisten van zijn land. Op dit moment zet Sudjatmiko zich in voor berechting van Soeharto en andere gezagdragers die verantwoordelijk zijn voor mensenrechtenschendingen. In een recent interview stelt hij dat berechting niet plaats kan vinden onder Indonesië's huidige, zeer gecompromiteerde rechtssysteem. Hij voert campagne voor een internationaal tribunaal. “Dat zou niet alleen schendingen uit het verleden aan de kaak kunnen stellen, het zou ook de aandacht vestigen op de politieke rol die de militairen nog steeds spelen,” aldus Sudjatmiko. Een ander item waar Sudjatmiko en de PRD zich sterk voor maken is de sociale kwestie. Het IMF leent de Indonesische regering geld op voorwaarde dat ze zwaar bezuinigt op staatssubsidies. Dit leidt tot verhoging van de prijzen van bezine, electriciteit, transport en de kosten van onderwijs. De PRD komt op voor een alternatief economisch programma dat de zwaarste lasten op de zwaarste schouders wil plaatsen.

Deze persconferentie wordt georganiseerd door GPDI (Steunbeweging voor democratisering in Indonesië), Solidariteitsfonds XminY en Solitin (Solidariteit met Timor en Indonesië)
Op 2 juni vindt er in Amsterdam, om 20:00 uur aan de Keizersgracht
132, een openbare bijeenkomst met B. Sudjatmiko plaats.
Voor meer informatie of voor interview afspraken kunt u contact opnemen met Maslam (telefoon: 06-2552 1754)