CVZ adviseert: reuma-medicijn in ziekenfondspakket

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000

Reumamedicijn in het ziekenfondspakket

19 mei 2000
Advies CVZ:
Reumamedicijn in het ziekenfondspakket

Het College voor zorgverzekeringen adviseert de minister van VWS het medicijn etanercept (Enbrel) op te nemen in het ziekenfondspakket. Het is een medicijn dat de ontwikkeling van reuma remt en dat voorgeschreven kan worden wanneer andere middelen, zoals bijvoorbeeld goudpreparaten, niet helpen. Bovendien kan het middel helpen tegen de ontwikkeling van chronische artritis bij kinderen in de leeftijd van 4 tot 17 jaar.

Reuma is een chronische en steeds erger wordende ziekte waartegen nog geen geneesmiddel opgewassen is. Deze ziekte kenmerkt zich door chronische ontstekingen en beschadigingen van de gewrichten en leidt bij een groot aantal patiënten uiteindelijk tot de dood. Zolang er geen echt geneesmiddel tegen deze ziekte bestaat, zijn er middelen nodig die deze ziekte "afremmen". Etanercept is een aanvulling op bestaande therapieën en kan ingezet worden als andere middelen falen. Een voordeel is dat de bijwerkingen van Enbrel geringer zijn dan de huidige middelen. Een nadeel bij het gebruik is dat Enbrel via een injectie verstrekt wordt, terwijl de andere middelen geslikt kunnen worden.
De totale kosten van het medicijnenbudget zullen stijgen door dit middel. Als we uitgaan van gemiddeld zo'n 2.000 tot 4.000 gebruikers (uitgaande van 30.000 tot 60.000 patiënten met reuma die in behandeling zijn bij een reumatoloog), dan moet er rekening worden gehouden met zo'n 37 tot 94 miljoen gulden extra. Het bestuur van het College voor zorgverzekeringen zal op donderdag 25 mei a.s. een besluit nemen.

Auteur: Hennie Zoontjes (020) 34 75 867
Mutatiedatum 26/05/00 13:00:50 (LINK]