Rijksministerraad volgt advies ministersbenoemingen Aruba

26 mei 2000

RIJKSMINISTERRAAD ACHTER ADVIES-BIESHEUVEL OVER MINISTERSBENOEMINGEN

OP ARUBA

De Rijksministerraad is het eens met het advies van de commissie-Biesheuvel over ministersbenoemingen op Aruba.
De procedure voor ministersbenoemingen op Aruba is voor verbetering vatbaar. Alle betrokken landsorganen moeten hierbij hun verantwoordelijkheid dragen. Naarmate in Aruba zelf zorgvuldiger wordt omgegaan met de eisen van deugdelijkheid van bestuur, zal er minder of geen ruimte zijn voor optreden van de koninkrijksregering.

De commissie maakt belangrijke opmerkingen over de verantwoordelijkheid van bestuurders en politici op Aruba. De Rijksministerraad gaat er vanuit dat de bestuurders zorgvuldig hun taak zullen uitoefenen bij toetsing van de criteria voor benoeming van ministers, zoals door Biesheuvel aangegeven. De bestaande criteria - ontwikkeld door de eerdere adviescommissie Van der Griendt - zijn daarvoor een bruikbaar uitgangspunt, en kunnen in de praktijk verder worden ontwikkeld. Zo kan een kandidaat-minister niet benoembaar zijn als er sprake is van gebleken corruptie of verrijking van zichzelf of anderen. Ook na overtreding van recente wetgeving over de aansprakelijkheid van ministers zou een benoeming tot minister niet mogelijk moeten zijn.

De verschillende landsorganen moeten er meer op bedacht zijn dat zij gedwongen zijn het samen eens te worden. Als er problemen ontstaan rond de benoeming van een minister, kunnen onafhankelijke raadgevers bij de oplossing worden betrokken, zoals de voorzitter van de Raad van Advies en de voorzitter van de Staten (het Arubaanse parlement).

Dit houdt in dat de benoeming van ministers een autonome aangelegenheid is van Aruba, dus voor de verantwoordelijkheid van bestuurders. De raad onderschrijft de nadruk die de commissie legt op de betekenis van autonomie voor de verantwoordelijkheid van bestuurders. Als verschil van mening bestaat tussen de minister-president cq. de formateur en de gouverneur over de benoembaarheid van een bepaalde kandidaat, moet de minister-president zich ernstig beraden of hij de voordracht handhaaft. Als na zorgvuldig overleg met de gouverneur de minister-president cq. de formateur blijft bij zijn voordracht, moet de gouverneur de voordracht naar de Staten zenden. Het oordeel van de Staten zal uiteindelijk beslissend zijn.

Alleen als het bestuur van Aruba is gedesintegreerd of een bepaalde benoeming een rechtstreeks en onmiddellijk gevaar op zou leveren voor de bestuurbaarheid van het land, kan er aanleiding zijn voor ingrijpen door de koninkrijksregering. Alleen dan vervult de Gouverneur een rol als orgaan van het Koninkrijk.

De commissie-Biesheuvel heeft geen uitspraak gedaan over de benoembaarheid van individuele personen. Ook de Rijksministerraad heeft hierover geen uitspraak gedaan.

RVD, 26.05.2000

26 mei 00 16:24