Actie tegen Hoge SnelheidsTrein-terminal in Schaarbeek

Datum nieuwsfeit: 26-05-2000
Volksunie

VU&ID voert actie tegen HST-terminal in Schaarbeek. Alliantie vraagt HST-station in Zaventem en luchthaven in Vlaamse handen (26/05/00)

Vandaag vatte een uitgebreid gezelschap VU&ID-militanten post aan het station van Schaarbeek. In aanwezigheid van de nationale VU&ID-kopstukken werd een spandoek ontrold met de boodschap: Zaventem mist de trein. HST op het verkeerde spoor.

Op een aansluitende persconferentie vroegen VU-voorzitter Geert Bourgeois en initiatiefnemer Jos Bex, Vlaams parlementslid, dringende aandacht voor het HST-dossier. Zowel de NMBS als federale regeringsleden bepleiten de inplanting van een HST-terminal in Schaarbeek, terwijl Zaventem louter zou bediend worden door reguliere treinverbindingen.

Voor VU&ID is een volwaardige en rechtstreekse aansluiting van Zaventem op het HST-net levensnoodzakelijk. Anders mist Zaventem, zowel letterlijk als figuurlijk, de trein. Schaarbeek is daarentegen weinig gebaat met een megalomaan winkel- en kantorencomplex, annex HST-station, dat een aanzienlijke bijdrage zal leveren tot de Brusselse verkeerscongestie.

Inzake het intercontinentaal luchtverkeer dreigt Zaventem het slachtoffer te worden van een bikkelharde concurrentie met Schiphol, Parijs, Frankfurt en Londen. Laatstgenoemde luchthavens genieten een directe HST-verbinding of zullen dat in de toekomst hebben, terwijl Zaventem buitenspel wordt gezet.
Op dit ogenblik komen circa 13 % van de passagiers naar Zaventem via het openbaar vervoer. 2.520.000 passagiers nemen de trein nemen en 160.000 de bus, op een totaal van circa 20 miljoen passagiers. Een snelle rekensom wijst uit dat de groei die vooropgesteld wordt tegen 2010 geen hoger aantal gebruikers van het openbaar vervoer zal opleveren vóór 2005 en dat de congestie rond Zaventem, bij realisatie van de vooropgestelde groei, zal toenemen, ook indien alle NMBS-voorstellen voor Zaventem zouden gerealiseerd worden. Schaarbeek-Europa zal intussen vluggere en comfortabelere verbindingen naar Schiphol, Londen, Parijs en Frankfurt aanbieden. Zaventem zal als intercontinentale luchthaven aan aantrekkingskracht inboeten ten voordele van eerstgenoemden. De geplande ontsluitingen zullen vooral lokaal wervend zijn voor reizigers die Zaventem als hub gebruiken voor de niet of secundair aangeboden intercontinentale verbindingen op de vier ons omliggende luchthavens.

Voor VU&ID is het duidelijk dat, wil Zaventem de trein niet missen, de HST op het juiste spoor moet worden gezet.

De expansie van de luchthaven moet gekoppeld worden aan een exclusief HST-station in Zaventem op de as Antwerpen-Brussel en Luik-Brussel. Wil Vlaanderen, ten bate van het behoud van zijn economische concurrentiepositie, optimaal anticiperen op de internationale ontwikkelingen, dan dient de luchthaven dringend een Vlaamse bevoegdheid te worden. Van het Belgische niveau kan noch Vlaanderen, noch Zaventem enige doeltreffende oplossingen verwachten. De VU&ID-kamerleden Frieda Brepoels, Annemie Van de Casteele en Danny Pieters dienden vandaag dan ook een wetsvoorstel in ter overheveling van de bevoegdheid over de luchthaven Brussel-nationaal naar Vlaanderen.

Auteur:
Geert Bourgeois, voorzitter VU; Jos Bex, Vlaams parlementslid; Peter Van Hoof, woordvoerder ID21

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder VU