Congres: Onderwijs in Kosovo een jaar na de oorlog

Datum nieuwsfeit: 27-05-2000

Onderwijs in Kosovo een jaar na de oorlog

25 mei 2000

Een jaar geleden eindigde de oorlog in Kosovo. Wat is er intussen aan wederopbouw gebeurd? Hoe ziet de toekomst eruit? Een blik op de onderwijssituatie.

ONDERWIJS IN KOSOVO EEN JAAR NA DE OORLOG

De Kosovaars-Albanese onderwijsvakbond SBASHK houdt op 27 en 28 mei a.s. haar eerste officiële nationale congres in Prishtina, waarbij gedebatteerd zal worden over de toekomst van het onderwijs in Kosovo en de rol van de vakbond zelf. SBASHK streeft naar een verdere normalisatie van het onderwijs, inclusief samenwerking en deling van faciliteiten en tolerantie tussen alle verschillende bevolkingsgroepen in Kosovo.

Onderwijsrehabilitatie
De Kosovaars-Albanese onderwijsvakbond SBASHK werkt in het kader van noodhulp en wederopbouw samen met Novib, Oxfam GB, Education International en DRA in het Kosovo Education Rehabilitation Project. In dit programma worden zon 35 scholen met oorlogsschade weer hersteld en worden in heel Kosovo leraren begeleid en lesmateriaal ter beschikking gesteld.

Lerarenbegeleiding en lesmateriaal
SBASHK heeft eind vorig jaar 2,5 miljoen DM uitbetaald in "incentives" aan al haar 26.000 leden (95 % van het onderwijspersoneel). Vanwege de financiële problemen van UNMIK hadden de leraren vele maanden zonder enig salaris hun werk gedaan. Tevens heeft deze onderwijsvakbond voor ongeveer 4,5 miljoen DM aan schoolspullen gedistribueerd: rugtassen, schijfblokken, rekensets, stoelen, tafels, etc. Momenteel is men bezig met het doneren van 500 computers aan (vooral) middelbare scholen. SBASHK heeft meer dan 200 leraren getraind in het herkennen van traumas in kinderen en hoe daar op te reageren. 25 leden zijn getraind in algemeen vakbondswerk en een veel groter programma is in voorbereiding.

Herstel van scholen
De 35 scholen (m.n. basisscholen en enkele middelbare scholen) in het project hebben / hadden ongeveer 250 klaslokalen en 8400 leerlingen. Zestien van deze scholen hebben zware schade geleden of zijn zelfs geheel verwoest. De lange strenge winter in Kosovo heeft de herstelwerkzaamheden vertraagd, maar inmiddels zijn zes scholen geheel hersteld, o.a. twee in de regio Mitrovica. De werkzaamheden voor de overige scholen zijn inmiddels bijna overal gestart. Naar schatting zullen vrijwel alle scholen in september gereed zijn.
SBASHK
SBASHK The Union of Education, Science and Culture of Kosova werd in september 1990 opgericht, toen de Servische autoriteiten het normale onderwijs aan Albanese studenten onmogelijk maakte. SBASHK heeft toen een parallel systeem van onderwijs opgezet voor zon 400.000 kinderen van alle leeftijden per jaar. Men gebruikte particuliere huizen zonder faciliteiten of voldoende lesmateriaal. Duizenden door de Serven ontslagen Albanese leraren bleven lesgeven, met nauwelijks salaris en zonder sociale verzekeringen en pensioenen. SBASHK werd ondanks deze illegale activiteiten door vele organisaties in de wereld gesteund vanwege hun bijdrage aan educatie en geweldloos verzet tegen de onderdrukking. In 1996 werd SBASHK lid van Education International, de internationale organisatie van lerarenvakbonden. Tijdens de oorlog in Kosovo heeft SBASHK onderwijs opgezet in de vluchtelingenkampen in Albanië en Macedonië. Meer dan 5.000 leraren en 130.000 leerlingen namen hieraan deel.

Noot voor redacties