Zomertentoonstelling Noordbrabants museum rond thema flora

Datum nieuwsfeit: 27-05-2000

's-Hertogenbosch, februari 2000

Zomertentoonstelling rond thema flora:

Erik Andriesse

Bloemen van de Nieuwe Tijd
Nederlandse bloemschilderkunst 1980 - 2000
27 mei t/m 3 september 2000

Van 27 mei tot en met 3 september brengt het Noordbrabants Museum de tentoon-stelling Bloemen van de Nieuwe Tijd - Nederlandse bloemschilderkunst 1980 - 2000. De tentoonstelling, die op 26 mei a.s. wordt geopend door trendwatcher Lidewij Edelkoort, laat zien hoezeer hedendaagse kunstenaars worden geïnspireerd door het bloemmotief, dat van alle tijden is. De tentoonstelling vormt een vervolg op de expositie Bloeiende Symbolen - Bloemen in het Fin de Siècle, die in 1999 met veel succes in het Noordbrabants Museum werd gehouden, en aansluitend te zien was in Chichester (U.K.) en Parijs. Bloemen van de Nieuwe Tijd omvat vijfenzeventig werken van vijfenveertig Nederlandse kunstenaars in een veelheid van technieken. Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus.

Evenals in het vorige fin de siècle beleeft het thema bloemen ook rond de huidige eeuwwisseling een golf van populariteit. Veel jonge kunstenaars voelen zich tot het thema aangetrokken, wellicht onder invloed van gedachtegoed dat in deze tijd actueel is. Het gaat dan om ontwikkelingen rond ecologie, milieu en "groene" denkbeelden, maar ook om symboliek die samenhangt met het New Age denken. Anders dan men zou verwachten vindt het bloemmotief, dat men nog wel eens associeert met amateur-schilderkunst, juist zijn weg in het "officiële" kunstcircuit, in schilderkunst, fotografie, ruimtelijke kunst en vormgeving. Het komt in uiteenlopende verschijningsvormen zo veelvuldig voor, dat gesproken kan worden van een trend.

Schilderkunst
Met de terugkeer van de figuratie in de schilderkunst is ook de realistische weergave van het bloemmotief weer actueel. Ook al zijn we ver verwijderd van het klassieke bloemstilleven, en valt de nadruk nu - overigens als sinds het modernisme - op de afzonderlijke botanische soort, toch worden er bloemen geschilderd alsof ze zo van het doek geplukt kunnen worden. Drie kunstenaars onderscheiden zich door de hoofdrol die zij het bloemmotief in hun oeuvre laten spelen, namelijk Erik Andriesse, Marc Mulders en Martin van Vreden. Van elk van hen wordt op de tentoonstelling een klein overzicht gepresenteerd. Daarnaast is er ook werk van Daan van Golden, die het bloemmotief over een periode van meer dan dertig jaar intensief heeft gebruikt. Andere schilders zijn Hans van Hoek, Gijs Frieling en Co Westerik, ieder met hun eigen gedachten associaties rond het bloemmotief. Belangstelling voor de symbolentaal van de oosterse culturen spreekt uit het werk van Woody van Amen, Vincent Rijnbende en Jac Gijzen. Onder de ruimtelijke kunstenaars kunnen Arja van den Berg - keramische boeketten -, Irene Fortuyn en Moniek Toebosch worden genoemd, evenals de vaasbeelden van Guido Geelen.

Bloemen zijn, zeker in ons land met zijn lange traditie, niet weg te denken uit het dagelijks leven. De belangstelling van de kunstenaar beperkt zich dan ook niet tot enkele populaire soorten, zoals rozen of zonnebloemen. Ook lelies, irissen, amaryllissen gladiolen, magnolia's en viooltjes dienen als inspiratiebron van de hedendaagse kunstenaars, die ze echter wel een nieuwe gedaante geeft. Hoe naturalistisch ook weergegeven, de eigentijdse vormgeving transformeert als het ware het bloemmotief, en plaatst het midden in de actualiteit. Bloemen worden kortom weer tot kunst verwerkt vanwege hun onontkoombare schoonheid, hun mathematische ordening, hun symboolwaarde en de talloze associatieve mogelijkheden die zij de kunstenaar bieden.

Catalogus
Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus met een inleiding op het onderwerp door Marty Bax, een bloemlezing van gedichten door Willem van Toorn en toelichtingen per kunstenaar door Marty Bax, Els Hoek en Maureen Trappeniers. 128 pagina's, 70 afbeeldingen in kleur, gebonden, uitgave Snoeck Ducaju & Zn, Gent, prijs fl.49,50.

Kunstenaars
De volgende kusntenaars zijn met hun werk in de tentoonstelling vertegenwoordigd:

- Bas Jan Ader

- Martin van Vreden

- Co Westerik

Aan de redacties:
Voor verdere informatie kunt u zich wenden tot Maureen Trappeniers, tel. 073 - 6877 810. Tekst- en beeldmateriaal wordt u op verzoek toegezonden door Lucie Kuijpers, tel. 073 - 6877 808, e-mail (info@noordbrabantsmuseum.nl).

De voorbezichtiging voor de pers vindt plaats op vrijdag 26 mei a.s. om 11.00 uur. Wilt u deze datum alvast noteren? Wij sturen u bijtijds een uitnodiging.

Lucie Kuijpers
Noordbrabants Museum