Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 28-05-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 29-05-2000 Politieberichten van 27/5 (13.00 uur) t/m 28/5 (13.00 uur)

Leeuwarden: inbraak woning
Zaterdag tussen 01.30 en 07.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Pilotenespel. Door een bovenlicht te vernielen, is men de woning binnen gekomen. Uit de woning werden sieraden, geld en een GSM weggenomen. De eigenaresse, een vrouw van 54 jaar uit Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Hemrik: aanrijding
Zaterdag omstreeks 15.10 uur vond op de Poastwei een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een bromfiets, een man van 40 jaar uit Zuidlaren, reed met zijn bromfiets tegen een aan de linkerkant van de weg staande boom. De oorzaak van de aanrijding was de harde wind in combinatie met alcohol. De man is meegenomen naar het bureau en blies aldaar 620 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur.
Drachten: inbraak auto
Zaterdag omstreeks 15.00 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Jan Gelinde van Blomstraat. De achterruit van de auto werd ingeslagen en uit de auto werd een Samsonite koffer met daarin twee rijbewijzen en twee bankpasjes weggenomen, alsmede een leren jas. De eigenaar, een man van 35 jaar uit Bolsward, heeft aangifte gedaan. Op het moment van de diefstal werden bij de auto twee jongens gezien. Deze jongens zijn niet meer aangetroffen en ook is er geen signalement bekend.

Leeuwarden; inbraak kantoor
Van vrijdag op zaterdag werd ingebroken in een kantoor aan de Einsteinstraat. Een ruit van het kantoor werd vernield en uit de kantoorruimte werd een computer met toetsenbord weggenomen. Namens het bedrijf werd aangifte gedaan door een 49-jarige man uit Franeker.
Drachten: gevallen man
Zaterdag omstreeks 19.10 uur kwam er een melding binnen dat op de Stationsweg een man was gevallen. Het bleek dat de man, een 25-jarige inwoner uit Drachten, leed een de ziekte van Heineken. De man had een hoofdwond opgelopen en is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis.

Blesdijke: aanrijding met gewonde
Zaterdag omstreeks 10.55 vond op de Markeweg een aanrijding plaats tussen twee personenauto's. De bestuurster van een personenauto, een vrouw van 27 jaar uit Oldemarkt, had te laat in de gaten dat de voor haar rijdende auto, die bestuurd werd door een 51-jarige inwoonster van Wolvega, afremde. Zij botste tegen de achterzijde van de voor haar rijdende auto. De vrouw uit Oldemarkt werd per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis in Heerenveen.

Wolvega: brand woning
Zaterdag omstreeks 21.10 uur kwam er een melding dat er brand zou zijn in een woning aan de Breuningenlaan. De brandweer heeft de zaak geblust. De brand is waarschijnlijk ontstaan in een hoop oud papier dat in de keuken lag. In de woning was niemand aanwezig. De bewoner, een man van 38 jaar, had ongeveer 10 minuten voordat de brand werd ontdekt de woning verlaten. De keuken liep brandschade op terwijl de rest van de woning rookschade kreeg.

Dokkum; onder invloed
Zondag omstreeks 00.35 uur reed een opvallende patrouillewagen van de politie over de Strobosserweg. Ondanks de aanwezigheid van de politie stapte de bestuurder in zijn auto en reed weg. De man, een 39-jarige inwoner uit Dokkum, direct daarop laten stoppen. Het bleek dat hij gedronken had. Aan het bureau blies de man 300 ug/l. Hij kreeg naast een proces verbaal een rijverbod voor 1 uur.

Wier: aanrijding met drank
Zondag omstreeks 00.35 uur kwam er een melding binnen dat op de Gernierswei onder Wier een aanrijding had plaats gevonden en dat de bestuurder direct daarna was doorgereden. Via het kenteken achter het adres van de bestuurder gekomen en daarop direct die richting uitgereden. Toen de politie op het adres kwam, was de bestuurder nog niet gearriveerd. Daarop maar even in de omgeving rond gekeken en op Gijsbert van Swietenstraat in Sint Jacobiparochie werd de bestuurder rijdend aangetroffen. De man, een 26-jarige inwoner uit Sint Jacobiparochie bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 630 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 7 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd. Bij onderzoek bleek dat de man niet op de Gernierswei maar op de Kleasterdijk een aanrijding had gehad. Daar was hij tegen een hekwerk van een woning gereden en was een stuk van de tuin vernield.

Sneek: straatroof
Zondag omstreeks 02.00 uur vervoegde zich een jongeman, een 20 jarige inwoner uit Sneek, zich bij twee agenten, die patrouilleerden op de Marktstraat. De man was kort daarvoor op de Gedempte Poortezijlen door drie jongens beroofd van een bankbiljet van f 25.- Op aanwijzingen van de aangever konden de drie verdachten op de Peperstraat worden aangehouden. De drie, 13, 15 en 15 jaar oud, allen uit Sneek zijn overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Oostrum: onder invloed
Zondag omstreeks 03.15 uur werd op de Tichelwei een automobilist gecontroleerd. De man, een 20-jarige inwoner uit Dokkum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 340 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Lemmer: branstichting
Zondag omstreeks 04.00 uur kwam er een melding binnen dat op de Brik een woningbrand zou zijn. Ter plaatse bleek dat er en hevige rookontwikkeling was in de woning en dat de bewoner boven uit het raam hing. De woning was hermetisch afgesloten. Door de brandweer werd de bewoner, een man van 48 jaar, met een ladder uit de woning gehaald. Uit onderzoek bleek dat de brand vermoedelijk was ontstaan in de keuken. Door het kattenluikje is waarschijnlijk iets brandbaars naar binnen gegooid. De brandweer heeft de zaak geblust. Diezelfde nacht werd een 21-jarige man uit Lemmer aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij deze brand. De verdachte heeft een tijdje op hetzelfde adres gewoond. De man is ingesloten.

Heerenveen: aanrijding
Zondag omstreeks 04.00 uur vond op de Tuymelaarstraat een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fiets. De bestuurster van de personenauto, een vrouw van 18 jaar uit Lemmer wilde wegrijden en met haar auto draaien op de weg. Zij zag daarbij een fietser over het hoofd en deze botste tegen de zijkant van haar auto. De fietser, een man van 18 jaar uit Heerenveen, bleek onder invloed te zijn. Aan het bureau blies hij 1010 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 11 uur.
Leeuwarden; man gewond
Zondag omstreeks 03.10 uur werd op de Weaze ter hoogte van het café t Hoekje een man aangetroffen met een wond boven zijn linkerwenkbrauw en een dikke buil boven zijn linkeroog. De man was gevallen. Hij werd met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis en nadat hij daar behandeld was, kon hij naar huis. De man meende te wonen op de Daslook, doch de sleutel, die hij bij zich had paste niet op het slot van de woning. De man die onder invloed verkeerde is daarop ter ontnuchtering ingesloten.

Leeuwarden: vechtpartij
Zondag omstreeks 04.30 uur ontstond op de Weaze tussen een groep van ongeveer 20 personen een vechtpartij. In eerste instantie hadden twee personen met elkaar ruzie, doch dit resulteerde erin dat allengs meer personen zich met de vechtpartij gingen bemoeien. Door de aanwezige politieagenten werden de vechtenden van elkaar gescheiden. Toen de politie de mensen wilde verspreiden, gaven de partijen daaraan geen gehoor en toen men zich ook nog tegen de politie keerde, werden enige klappen uitgedeeld, waarna de rust weer keerde. Er zijn geen aanhoudingen verricht.

Drachten: onder invloed
Zondag omstreeks 05.00 uur werd op de Stationsweg een autobestuurder gecontroleerd. De man, een 39-jarige inwoner uit Drachtstercompagnie, reed zonder verlichting en bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 475 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.
Heerenveen: mishandeling
In de nacht van zaterdag op zondag ging een 22-jarige man (aangever) met zijn vriendin stappen in het centrum van Heerenveen. Zijn vriendin kreeg ruzie met een andere vrouw eveneens uit Heerenveen, die daar ook met haar vriend, een man van 28 jaar uit Heerenveen, was. Na wat schermutselingen tussen de vrouwen, gingen ze ieder een kant op. Later in de nacht kwamen beide partijen elkaar weer tegen in de Vermaningsteeg. De 28-jarige man slaat dan met een luchtdrukwapen een paar keer op het hoofd van de 22-jarige man, waardoor een gapende hoofdwond ontstaat. De man wordt overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen, alwaar de wond wordt gehecht. De verdachte wordt later die nacht in zijn woning aangehouden en ingesloten. Het wapen waarmee geslagen is, blijkt een luchtdrukpistool te zijn, dat in beslag genomen wordt.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272