Politiebericht regio Groningen

Dagelijkse berichten Regio en Stad

Zondag 28 mei 2000

Winschoten: Man gewond
Een 20-jarige man uit Winschoten is vannacht gewond geraakt bij een ruzie in een café aan de Torenstraat in Winschoten. De man werd door de eigenaar van het café om onbekende reden geweigerd. Hij werd daardoor kwaad en sloeg een ruit van het café kapot. Hij liep daarbij een aantal snijwonden op aan een arm. De man moest in een ziekenhuis worden behandeld. Hij heeft aangegeven de schade te zullen vergoeden. Er is nog geen aangifte tegen hem gedaan.

Stadskanaal: Auto-inbrekers aangehouden
In hun woning in Stadskanaal heeft de politie vannacht een 29-jarige man en een 21-jarige vrouw aangehouden. Beiden worden ervan verdacht goederen te hebben gestolen uit een aan de Navolaan in Stadskanaal geparkeerde auto. Ze werden daarbij door de eigenaar betrapt op het moment dat ze de spullen uit de kofferbak van de auto overlaadden in hun eigen wagen. Bij het politieonderzoek werd vastgesteld dat een portierslot van de auto was vernield. Later bleek dat de verdachten ook al eerder bij de geparkeerde auto waren geweest en toen de sporttas en een jas van de eigenaar, een 19-jarige man uit Emmen, uit de wagen hadden gestolen. Die spullen werden door de eigenaar in de woning van de verdachten aangetroffen, nadat hij door hen was meegenomen naar huis om daar een schaderegeling te treffen. Vrienden van de eigenaar hadden inmiddels de politie gewaarschuwd. Beide verdachten zijn ingesloten voor nader onderzoek en verhoor. De politie sluit niet uit dat de verdachten meerdere auto-inbraken hebben gepleegd.

Sappemeer: Fietsendieven aangehouden
De politie heeft vannacht in de Noorderstraat in Sappemeer een 15-jarige en een 19-jarige man uit Hoogezand aangehouden. Surveillerende politiemensen zagen dat de mannen samen een fiets stalen nadat zij uit een horecagelegenheid waren gekomen in de Noorderstraat. Na de diefstal probeerden ze het slot van de fiets te verbreken. Dat lukte echter niet waarop ze fiets dragend meenamen. De politie heeft de fiets, die niet beschadigd raakte, teruggeplaatst bij de horecagelegenheid. Beide verdachten zijn na verhoor en het opmaken van een proces-verbaal heengezonden.

Delfzijl: Automobilist gewond bij aanrijding
Een 69-jarige automobilist uit Delfzijl is gistermorgen gewond geraakt bij een verkeersongeval op het J. van den Kornputplein in zijn woonplaats. De man kreeg op de kruising met de Koningin Julianalaan geen voorrang van een andere auto bestuurd door een 75-jarige man uit Groningen. Er ontstond een aanrijding waarbij het slachtoffer borst en rugletsel opliep. Hij is naar een ziekenhuis gebracht. Beiden autos zijn door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Zoutkamp: Man gewond bij caféruzie
Bij een vechtpartij in een café aan de Churchillweg in Zoutkamp is vannacht een 42-jarige man uit Zoutkamp gewond geraakt. De man kreeg om nog onbekende reden ruzie met een andere barbezoeker. Die sloeg hem tijdens de ruzie met een kapotgeslagen bierglas in het gezicht. Het slachtoffer liep een aantal hechtwonden op aan het gezicht en moest in een ziekenhuis worden behandeld. De politie stelt een onderzoek in naar de toedracht van de mishandeling.

Zuidhorn: Zwaar gewonde bij vechtpartij
Een 20-jarige Chinese man, is gistermiddag zwaar gewond geraakt bij een vechtpartij in een Chinees restaurant aan de Hoofdstraat in Zuidhorn. De man werd daarbij met een mes in de borst gestoken. Het slachtoffer, medewerker van het restaurant, kreeg om nog onbekende reden ruzie met een andere restaurantmedewerker. Beiden gingen elkaar tijdens de ruzie te lijf waarbij het slachtoffer meermalen werd gestoken. Hij is in kritieke toestand overgebracht naar een ziekenhuis. Zijn toestand is inmiddels stabiel. De dader van de steekpartij, een 22-jarige Chinese man uit Zuidhorn is door de politie aangehouden. Hij is, verdacht van zware mishandeling en poging tot doodslag, ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.
Leens: Gewonde bij verkeersongeval
Bij een verkeersongeval op de Provinciale weg S2 bij Leens is gistermorgen een 22-jarige man uit Ulrum gewond geraakt. De man kwam met zijn auto uit de richting van Wehe den Hoorn en raakte door nog onbekende oorzaak met zijn auto in een flauwe bocht in de rechterberm. Na een stuurcorrectie kwam de auto aan de linkerkant van de weg nogmaals in de berm terecht en sloeg over de kop waarna de wagen in een sloot belandde. De bestuurder, die alleen in de auto zat, liep arm en schouderletsel op. Hij is naar een ziekenhuis gebracht. De man verkeerde onder invloed van alcohol. In verband daar mee is van hem in het ziekenhuis een bloedproef genomen. Zijn auto is door een bergingsbedrijf uit de sloot getakeld.

Groningen/Haren

Man gewond bij poging beroving
Op het Martinikerkhof in Groningen is vannacht een 19-jarige man gewond geraakt bij een poging tot beroving. De man werd aangesproken door twee, hem onbekende mannen, die hem om geld vroegen. Toen het slachtoffer liet weten geen geld bij zich te hebben werd hij door één van de mannen met een mes bedreigd en in het gezicht en in een been gestoken. De daders verdwenen daarop. Het slachtoffer is voor behandeling overgebracht naar een ziekenhuis.

Man gewond bij ruzie
Een 52-jarige man is vannacht gewond geraakt bij een ruzie met een kennis op het Hoediep in Groningen. Beiden kregen onenigheid over hun vriendschap waarbij het slachtoffer door de kennis werd geslagen. Hij liep kneuzingen aan het gezicht op. De man is door ambulancepersoneel behandeld. De kennis, een 23-jarige man uit Groningen, is door de politie in zijn woning aangehouden. De verdachte is naar het bureau gebracht en na verhoor heengezonden. Hij bekende de mishandeling.
Vrouw aangehouden
De politie heeft gisteravond in een horecagelegenheid aan de Grote Markt in Groningen een 23-jarige vrouw aangehouden. Omdat zij zich bij eerdere bezoeken aan het café agressief had gedragen en medebezoekers had geslagen werd de vrouw de toegang tot het etablissement geweigerd. Ze wilde echter de zaak niet verlaten waarop ze door de gewaarschuwde politie is aangehouden voor huisvredebreuk. Bij die gelegenheid beledigde de vrouw de betrokken politiemensen. Ze is meegenomen naar het bureau. Daar werd bij de vrouw een verboden mes aangetroffen. Dat is in beslag genomen. De vrouw is ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Vrouwen vechten
Bij een vechtpartij aan de Kerklaan in Groningen is gisteravond een 34-jarige vrouw gewond geraakt. De vrouw vervoegde zich bij een woning aan de Kerklaan in Groningen nadat haar 11-jarige zoon door de bewoonster van het pand was geslagen. Het kind werd samen met een vriendje door de bewoonster beschuldigd van herhaaldelijk aanbellen bij haar woning. De jongen ontkende dit waarop hij door de vrouw werd vastgegrepen en geslagen. Het kind bracht zijn moeder op de hoogte die verhaal wilde gaan halen. Daarbij kwam het tot een handgemeen tussen beide vrouwen, waarbij de moeder van de 11-jarige jongen schouderletsel opliep en met een mes werd verwond aan het hoofd. De vrouw moest voor behandeling naar een ziekenhuis worden gebracht. De 28-jarige bewoonster van de woning aan de Kerklaan is door de politie aangehouden en naar het bureau gebracht. Ze bekende de mishandeling en is ingesloten. Het door haar gebruikte mes is door de politie in beslag genomen.

Straatmuzikant bestolen als grap
Op de Grote Markt in Groningen is vannacht een 37-jarige straatmuzikant uit Wageningen bestolen. De man maakte muziek waarbij hij geld verzamelde in een pet. Die pet met inhoud (bedrag onbekend) werd hem op een gegeven moment afgepakt door een voorbijganger. Die werd in eerste instantie tegengehouden door omstanders maar zag toch kans te ontkomen. In de Gelkingestraat echter, wisten de omstanders de man alsnog te achterhalen. Hij werd hardhandig beetgepakt en overgedragen aan de inmiddels gewaarschuwde politie. De man liep daarbij licht letsel aan het gezicht op. De dief werd meegenomen naar het politiebureau. Daar bleek dat de muzikant geen aangifte wilde doen omdat hij het geheel als een grap beschouwde. Ook de vermeende dief verklaarde uit balorigheid te hebben gehandeld. Hij wenste ook geen aangifte doen tegen de mensen die hem hadden overgedragen aan de politie. Het hele gebeuren bleek op een misverstand te berusten. De zogenaamde dief bleek wel een valse naam aan de politie te hebben opgegeven. Daarvoor kreeg hij een bekeuring, waarna alle partijen huns weegs gingen.

Man aangehouden wegens bedreiging
In een tehuis voor daklozen aan de Schoolstraat in Groningen heeft de politie vannacht een 36-jarige man, zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden. De man had in het opvanghuis een medebewoner lastig gevallen en geslagen. Hij werd daarom weggestuurd en door de gewaarschuwde politie verwijderd. Korte tijd later werd het de man toegestaan om onder politiebegeleiding zijn spullen uit het opvangtehuis te halen. Daarbij uitte hij opnieuw bedreigingen in de richting van een medewerker van het huis. Ook dreigde hij die man met een riem te slaan. De man is daarop weer naar buiten gestuurd. Weer enige tijd later werd de man opnieuw bij het opvanghuis gesignaleerd. Hij wilde toen met een steen een ruit ingooien. Daarop is de man door de politie meegenomen en ingesloten voor verhoor.
Automobilist onder invloed
Wegens rijden onder invloed heeft de politie gisteravond op de Goudlaan in Groningen een 55-jarige automobilist uit de Stad aangehouden. De man reed in een auto en bleek bij een routinecontrole door de politie te veel te hebben gedronken. Bij de ademanalyse werd tot twee keer toe 2.5 promille gemeten. De ademanalyseapparatuur gaf echter twee keer een foutmelding. Daarom is van de man tevens een bloedproef genomen om het juiste alcoholpromillage te kunnen vaststellen. De man is na verhoor met een rijverbod van 12 uur heengezonden.

Automobilist rijdt te hard
De politie heeft gistermiddag het rijbewijs ingevorderd van een 31-jarige man uit het Friese Giekerk. De man reed met zijn auto met een snelheid van 126 km per uur over de Plataanlaan in Groningen terwijl daar een maximumsnelheid van 70 km geldt. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt wegens overschrijding van de maximumsnelheid met 56 km.

Winkeldieven ingesloten
Omdat zij nog gevangenisstraffen tegoed hebben heeft de politie gisteren drie mensen ingesloten nadat ze waren betrapt bij diefstal in winkels. In een supermarkt aan het Hanzeplein in Groningen werd een 29-jarige vrouw uit Groningen aangehouden. Ze werd betrapt door winkelpersoneel bij het wegnemen van snoep ter waarde van ruim 15 gulden. Ze bleek bij onderzoek door de politie nog drie maanden te moeten zitten is daarom na verhoor overgedragen aan de parketpolitie en ingesloten. Een 29-jarige man uit Groningen werd door personeel van een bouwmarkt aan de Bornholmstraat betrapt bij het stelen van gereedschap van ruim 300 gulden. Hij bleek bij onderzoek nog een straf van 35 dagen te moeten uitzitten en is eveneens na verhoor overgedragen aan de parketpolitie. Ook hij is ingesloten. In een warenhuis aan de Grote Markt hield de politie gistermiddag een 30-jarige man en een 28-jarige vrouw uit Groningen aan nadat ze waren betrapt bij het stelen van Cds ter waarde van bijna 50 gulden. De man bleek nog een gevangenisstraf van een week te goed te hebben en ook hij werd na verhoor door de parketpolitie ingesloten.
Afdeling Communicatie: 0 50 - 5 995 010