Antwoord Kamervragen: basispolitiezorg tijdens EK 2000

Gemaakt: 5-6-2000 tijd: 17:2

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 29 mei 2000

Bijgaand doe ik u toekomen de antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Van den Berg (SGP) van uw Kamer inzake bovengenoemd onderwerp.

DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,

K.G. de Vries

Atwoorden op de schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid Van den Berg over de basispolitiezorg tijdens het EK2000 (29900111130)

1. Ja.

2. en 3.

Zoals gemeld aan uw Kamer heb ik op 12 april jl. aan alle Commissarissen der Koningin, de korpsbeheerders van de regionale politiekorpsen en de korpsbeheerder van het Korps Landelijke Politie Diensten de bijstandsaanvraag EK2000 gestuurd. Deze bijstandsbrief is in goed overleg met alle partijen, dus ook met de provincie Zeeland, tot stand gekomen en onder meer toegelicht in het reguliere overleg tussen mij en de Commissarissen. In de brief was bepaald dat op maandag 12 juni a.s. 1 peloton M.E. door het regiokorps Zeeland zou worden geleverd aan de politie Brabant Zuid Oost voor de wedstrijd Portugal-Engeland.

Naar aanleiding van de mededeling door de provincie Zeeland dat in het Pinksterweekeinde geen bijstand kon worden geleverd vanwege de noodzakelijke capaciteit in de basispolitiezorg is een en ander dezerzijds serieus bezien en uiteindelijk een oplossing gevonden waardoor de aanvraag voor bijstand door het regiokorps Zeeland op 12 juni is komen te vervallen.

4.

Ja.

[Eerder was de politieregio's gevraagd 10% van de sterkte beschikbaar te houden voor EK-inzet. Op basis van de huidige stand van zaken is de politiecapaciteit voldoende om te kunnen voorzien in de gevraagde bijstand, en kan ook de zogeheten basis politiezorg in alle regio's worden gegarandeerd.]

Tweede Kamer der Staten Generaal