CDA: Betaald ouderverlof gaat uit van negatief mensbeeld

Datum nieuwsfeit: 29-05-2000
CDA

: Nieuws : Volledig betaald ouderschapsverlof gaat te veel uit van negatief mensbeeld

De CDA-fractie in de Tweede Kamer is het niet eens met de kritiek van de PvdA- en Groen Links-fractie op het kabinetsbesluit om ouderschapsverlof niet volledig te laten doorbetalen. Naar de mening van de CDA-fractie is het wel van belang om het opnemen van ouderschapsverlof verder te stimuleren en te vergemakkelijken, maar hoeft dat niet volledig gecompenseerd te worden. Woordvoerder Ank Bijleveld: Als christen-democraten gaan we uit van een positief mensbeeld, dat wil zeggen dat we denken dat mensen best vanuit zichzelf tijd en verantwoordelijkheid voor elkaar willen nemen. Dat vertegenwoordigt een waarde in zichzelf; een immateriële waarde die niet altijd volledig materiëel hoeft te worden vergoed. We willen niet naar een samenleving toe waar niets meer voor niets kan. Wel moeten de mogelijkheden worden vergemakkelijkt, bijvoorbeeld door het kunnen opsparen van adv-dagen voor verlof en een langere periode, en ook moeten vooral mannen extra worden gestimuleerd om van de mogelijkheden gebruik te maken. Geld is daarbij volgens ons niet het grootste probleem, het gaat vaak ook om de cultuur binnen een bedrijf of organisatie. Mensen willen vaak wel, maar durven niet. Het is op dat punt teleurstellend dat het kabinet met geen enkele creatieve suggestie komt.