Kia stevent af op nieuw recordjaar

Datum nieuwsfeit: 29-05-2000

Kia stevent af op nieuw recordjaar

(29 Mei 2000)

Kia is krachtiger dan ooit. In 1999 boekte het Koreaanse concern een recordverkoop en -winst van 853.000 exemplaren en 31,9 miljoen gulden. Deze cijfers zullen dit jaar nog hoger liggen. Kia produceert volgens plan 1,1 miljoen auto's en wil zijn winstcijfer tot 117,3 miljoen gulden zien groeien. Zo'n 650.000 Kia's verlaten Korea. Daarvan worden in Europa 130.000 auto's aan de man gebracht en in de Verenigde Staten 200.000 stuks.

De behaalde resultaten en voorspellingen zijn het gevolg van de samenwerking tussen Kia en Hyundai. Het daaruit ontstane concern blijkt veerkrachtig. Een aantal jaar geleden werd de Aziatische industrie immers nog getroffen door een economische malaise. Kia dankt zijn succes aan verschillende factoren. Senior executive vice-president Sung Do Park licht een en ander toe: "Belangrijk is dat we in 1999 negentig procent van onze productiecapaciteit hebben benut. En dat is bijna twee keer zo veel als in 1998. We hebben onze activiteiten geheel gestroomlijnd. De ontwikkelingsactiviteiten zijn geheel in elkaar geschoven, de 6.000 ingenieurs van Hyundai en de 4.000 van Kia werken nu als een team." Vijf verschillende bedrijven, waaronder Kia en Asia Motors, zijn na een reorganisatie ondergebracht bij een organisatie die acht divisies kent. Wereldwijd heeft Kia acht regionale verkoopkantoren geopend die de distributeurs ter zijde staan. Zo onderhoudt Kia nauwe banden met de klanten en het kan daardoor veel slagvaardiger opereren.

Groeiende thuismarkt

Een andere reden voor het succes van Kia is de toegenomen vraag naar auto's op de thuismarkt. Vooral MPV's blijken populair in Zuid-Korea. Dit segment heeft in 1999 een groei beleefd van 230 procent. Kia kan met modellen als de Carens, Carnival en Joice natuurlijk uitstekend op de toenemende vraag inspelen.

Ook in Europa timmert Kia dit jaar flink aan de weg met nieuwe modellen. De Rio beleeft binnenkort zijn debuut, later volgen de Carens en de lange uitvoering van de Sportage, de Wagon.

Kia ziet de toekomst rooskleurig tegemoet. Kia Motors en Hyundai Motors, beide onderdeel van de Hyundai Motor Groep, verwachten in 2010 samen tot de vijf grootste autofabrikanten ter wereld te behoren.